MASSIV: 350 km gennem Norges fjelde

To brødre vandrer vild rute

De to brødre, Christian og Peter, har som de første danskere vandret en ny 350 kilometer lang norsk rute, der allerede ligner en klassiker. ’Massiv’ bringer nemlig vandrere gennem fire forrygende fjeldområder.

20180721_111454-01.jpg
Skrevet af: Christian Smed Mikkelsen & Peter Smed Mikkelsen
Opdateret den 21. jun 2022

De to brødre, Christian og Peter, har som de første danskere vandret en ny 350 kilometer lang norsk rute, der allerede ligner en klassiker. ’Massiv’ bringer nemlig vandrere gennem fire forrygende fjeldområder.


Hvordan opstod ideen til at vandre ruten?
”Sidste sommer var vi på en rundtur i Jotunheimen, hvor vi havde lagt nogle 2000-meter toppe ind. På Gjendebu, som var en af de hytter, vi mødte på vejen, sad vi inde i pejsestuen om aftenen, hvor vi hyggede, læste i bøger og spillede kort. Her fandt jeg et magasin med alle de ture, som Den Norske Turistforening arrangerer. Helt bagerst i magasinet blev jeg bidt af den rute, som hedder Massiv, som man kunne tage på som fællestur. Og jeg vidste lige med det samme, at det var det, jeg skulle til næste sommer, men jeg ville tage den selv i stedet for fællesturen. Peter fortalte mig i starten af det nye år, at han også ville med. Så vi blev to i stedet for én.”

Hvordan forberedte I jer på turen?
”Man kan sige, at vi har forberedt os, siden vi begyndte at gebærde os i naturen og færdes på fjeldet. Erfaringer, som vi har samlet, siden vi var helt små. Ellers har det primært været styrketræning og gåture her hjemme i Danmark. Inden turen var vi kontakt med Kristian Torp, som er medstifter af Nordisk Friluftskompani. Han har hjulpet os en del med planlægningen af turen, for at få en sikker og mere afslappet tur.

Det endte med 45 siders turplanlægning. Godt to uger inden turen lavede vi ikke nogen træningspas, som skulle overanstrenge eller bygge flere muskler på osv., men trænede i stedet bare for at holde os i gang. Vi var ved behandling ved en massør, vi kender, Vita hedder hun, for at kroppen var 100 procent klar.”

Hvordan var det at sætte ud den første dag?
”En befrielse. En spænding, som man har haft i kroppen et helt år bliver sluppet løs. 24 timers transport inden gør selvfølgelig også, at det er rigtigt dejligt endelig at komme i gang.”

20180705 130046 01

Hvad var de største udfordringer på turen?
”Hvis man kigger på turen i helhed, så har vi ikke haft de største udfordringer fysisk. Ingen skader, der gjorde, at vi på noget tidspunkt overvejede at stoppe. De to første dage var hårde for fødderne og benene, fordi man lige skulle vænne sig til at gå så langt hver dag. Ellers var det generelt psykisk; at kunne kontrollere alle oplevelserne i hovedet. De største udfordringer kom mest efter turen, fordi jeg var ekstremt rastløs og bare ville afsted igen.”

Hvilken dag var turens bedste?
”Vi har altid haft en forkærlighed for Jotunheimen på grund af fjeldområdets mange 2000-meter toppe. Derfor er vi enige om, at det var turen fra Fannaråkhytta til Skogadalsbøen, som var den bedste. En kort dag på 12 kilometer. Nedstigning hele vejen. Vejret var perfekt med udsyn til 2000-meter toppe til alle sider. Til sidst ender man i en frodig birkeskov og støder på Skogadalsbøen, som var min favorithytte."

20180717 135144 01

Lærte I noget på turen?
"Før turen har vi aldrig prøvet at gå så lang en distance før, så vi vidste ikke, hvordan kroppen ville reagere. Men da turen var færdig, havde vi begge en følelse af, at vi nok godt kunne gå den dobbelte distance. Så vi lærte, at kroppen kan mere, end vi egentligt troede.

På turen gik vi steder, som vi aldrig har været før, så vi har fået en masse ny viden om andre vandreture og områder. Og så var det også første gang, vi prøvede at sove på Den Norske Turistforenings hytter. Førhen sov vi i telt. Og jeg vil sige, at det ikke er sidste gang, vi sover på hytterne. Det giver en hel anden ro, når man kommer til dagens mål, fordi man ikke skal til at sætte telt op og lave mad."

20180712 222907 01

Hvordan var det at komme i mål?
"Vi begge havde en fed følelse over, at vi blev de først danskere til at gennemføre turen. Men for mig kom den først lidt efter. Da vi kom til Haukeliseter, havde jeg ikke rigtig nogen fornemmelse af, hvordan jeg havde det. Bare en tom og måske lidt irriterende følelse af, at det nu var slut. Efter turen tog vi selvfølgelig afsted igen, fordi jeg stadig havde en følelse i kroppen, som sagde, at jeg ikke havde opnået det i sommerferien, som jeg ville. Så vi tog en tur til Jotunheimen for at bestige Besshøe på 2258 meter."


4 gode råd til turen

  1. Planlæg, forbered, planlæg: Der er en god grund til at alle siger, at selve det at vandre kun er halvdelen af turen. Turens succesrate stiger utrolig meget, hvis man har forberedt sig ordenligt. Det gælder alle ture. For os sad jeg (Christian) godt 3 måneder inden turen og lavede en 42 sider lang turplanlægning. Prøv altid på at have en plan-B i baglommen. En tur slutter aldrig med, at der ikke sker noget usædvanligt. Vi blev for eksempel nødt til at justere ruten en af dagene, fordi den hytte, vi skulle til, var fuldt booket.

  2. Undgå ”Turbostarten”: Mange har følelsen af, at det efter de første 5 kilometer bare går derudad. Her skal man huske at sige til sig selv, at man stadig har 345 kilometer tilbage. De to første dage gennem Breheimen er de to hårdeste dage på hele turen. Du bruger 11 timer om dagen på at gennemføre 23 kilometer. Noget, du ville kunne gå på fire timer herhjemme. Og så skal kroppen jo vænne sig til at gå så langt hver dag, ligesom kroppen skal vænne sig højden, når man skal bestige bjerge. Vi mødte fire andre vandrere, som skulle gå den samme rute som os. De gik i fælden og nåede ikke længere end de to første dage.

  3. Pak let: Der er selvfølgelig grænser for, hvor langt ned i vægt man kan komme. Men prøv ikke at tage unødvendigt udstyr med. Det giver lidt ekstra energi, når man skal gå så langt. 10 kilo er en udmærket vægt, når man også sover i hytter.

  4. Hils på andre: Sig hej eller kom i kontakt med andre mennesker. Det kan give venskaber for livet.

Den daglige rutine

Morgen: Stå op kl. 07 - Hente tøj i tørrerummet + toiletbesøg, børste tænder osv. - Få vandretøj på - Pak rygsæk - Gå til morgenmad kl. 08 - Klar til at gå omkring kl. 09

Under etaperne: Gå en time - hold drikkepause (5-10 minutter) - Gentag - Gentag  Frokostpause omkring kl. 13-14 - Gå en time - Hold drikkepause - Gentag indtil ankomst ved dagens mål

Aften (efter etaperne): Indtjekning på sovesal - Fylde depoterne (mad!) - Bad - Hygge indtil aftensmad - Aftensmad - Hygge indtil sengetid - Sengetid kl. 22

20180719 164908 01


Brødre på tur

Christian Smed Mikkelsen. 17 år gammel. Gymnasieelev (2.g). Fremtidigt arbejde som friluftsvejleder. Har en ubeskrivelig trang til at bestige bjerge. Største drøm er at stå på toppen af Mount Everest. Det bedste jeg ved, er roen ved at være sig selv, når man er på tur. Mål for den nærmeste fremtid: at bestige Afrikas højeste bjerg, Kilimanjaro. Instagram: Christianmikkelsen_dk

Peter Smed Mikkelsen. 19 år gammel. Pædagogmedhjælper. Fremtidig pædagog eller politimand. Største drøm er at bestige Kilimanjaro og gå Caminoen. Elsker natur samt den oplevelse af en god tur. Det bedste er stilhed og ro omgivet af fjelde. Mål for den kommende tid er at optjene penge og så ud at rejse. Instagram: peter.smed.14


Vores pakkeliste

Påklædning på kroppen
- Undertøj i merinould 
- Uldstrømper 
- Bukser
- Fleecetrøje – hvis vejret krævede det.
- Vandrestøvler
- Vandrestave (kun Christian)
- Rygsæk

Påklædning i rygsækken
- Ekstra fleecetrøje
- Ekstra bukser
- Langt undertøj
- T-shirt (kun til hytterne)
- Ekstra underbukser (2 par)
- Skiftestrømper (2 par)
- Vindjakke
- Regntøj
- Hue, handsker, halsedisse

Udstyr
- Tynd sovepose
- Førstehjælpstaske
- Reparationskit
- Toiletgrej & letvægtshåndklæde.
- Toiletpapir & sprit
- Solcreme
- Solbriller
- Myggespray
- Kort og kompas
- Vandtæt kortetui
- Nødtelefon / Powerbank
- Pandelampe
- Lighter (til selvbetjeningshytterne)
- Jetboil, tarp & proviant (til nødsituation)
- Drikkeflaske
- Personlige ejendele (pung, nøgler, Massiv-pas, ID osv.)

Vægt: Ca. 12 kg

20180705 093717 01

Læs denne artikel

OG ALLE ANDRE ARTIKLER
FRA KR. 29 OM MDR.

Du kan annullere, når du vil. Der er ingen binding.

Allerede eller tidligere medlem?


Find din næste tur her


Priser fra 2.995,-
Kursus
Fjeldkursus i Norge

Fjeldkursus i Norge

Ruteforslag
Hardangervidda (Massiv 4)

Hardangervidda (Massiv 4)

Ruteforslag
Jotunheimen (Massiv 2)

Jotunheimen (Massiv 2)

Andre spændende artikler


Norsk forfatter anbefaler: 3 ture fra hytte til hytte

Norsk forfatter anbefaler: 3 ture fra hytte til hytte

Klumme: Min turkammerat på vildspor

Klumme: Min turkammerat på vildspor

Ny begynderrute fra hytte til hytte i Norge

Ny begynderrute fra hytte til hytte i Norge

Log ind