Her bestemmer mor!

Unge piger vælger og vrager deres elskere, som de ønsker. Kun kvinder kan besidde jord og ejendom. Og ejendele, ejendom og navn går i arv fra moder til datter. Dette er virkeligheden i en række samfund verden over, hvor det er kvinderne, der dominerer.

a_20050927-123023-5_27Mb.jpg
Skrevet af: Tore Grønne
Opdateret den 22. dec 2021
Læst af: 10541

Unge piger vælger og vrager deres elskere, som de ønsker. Kun kvinder kan besidde jord og ejendom. Og ejendele, ejendom og navn går i arv fra moder til datter. Dette er virkeligheden i en række samfund verden over, hvor det er kvinderne, der dominerer.

Én gang om året, under pilgrimsturen til Det Hellige Bjerg, udvælger den unge kvinde i klanen sin elsker. Han får kun lov til at besøge hende om natten for hver morgen ved daggry at blive smidt på porten og tage hjem til sin mor, hvor han bor og arbejder. Alt, hvad hen tjener, indleverer han til familiens matriark, der bærer et navn som Slangemoder, Tigermoder eller Pumamoder. Bærer elskovsnætterne frugt, har manden ingen rettigheder til barnet, da biologisk faderskab ingen betydning har. For kvinden kan frit udskifte sin elsker, og ofte ved ingen, hvem den nyfødtes far er. Kvinderne i klanen tager sig af og opdrager barnet, og rollen som fader bliver udfyldt af barnets onkler, der lever under matriarkens tag og arbejder i hendes marker. Dette er virkeligheden hos et af verdens få matriarkalske samfund: Mosuo-folket i de sydvestlige Kinas bjergrige egne.

Den magtfulde matriark
Matriarkalske samfund er kendetegnet ved, at piger bliver boende ved moderens klan og bærer hendes navn. Mænd flytter ind hos deres koners familie, og bliver parret skilt, så flytter han hjem til sin egen mor. Det er døtrene, der arver. Antropologer diskuterer, om det rendyrkede matriarkalske samfund eksisterer i virkelighedens verden, og om det nogen sinde har gjort det. Et er dog sikkert: Folk og stammer, der organiserer samfundet på kvindes præmisser, findes. Mosuo-folket er blot ét eksempel på det.
I Mosuo-storfamilierne er kvinderne inddelt i fire generationer. Den ældste kvinde i familien dedikerer sin tid til at tilbede forfædrene, som hun har et nært forhold til. Hun taler med dem, sørger for deres daglige måltider og modtager deres beskyttelse på hele klanens vegne. Den næste generation er kvinderne mellem 40 og 60 år. Én kvinde er valgt til matriark, og hun styrer klanens økonomi, ejendele og sociale affærer. Alt, hvad der i familien bliver tjent af såvel mænd som kvinder, bliver givet til hende. Hun fordeler goderne mellem familiens medlemmer og fungerer som præst. Den tredje generation er mellem 13 og 40 år gamle. Som 13-årig bliver en pige initieret i klanen under en ceremoni og får nøglerne til sit eget værelse, hvor hun selv vælger de elskere, hun vil have besøg af i løbet af nattetimerne. Børn er den fjerde generation og anses for at være genfødte forfædre – ikke et produkt at mandens sæd og hans klan. En mulig årsag til, at samfundet har bevaret den matriarkalske struktur.
Og den kvindelige dominans trækker linier helt ind i det guddommelige. Bjergene, der omgiver mosuo-folkets hjemegn ved Lugu-søen i næsten 3000 meters højde, bliver betragtet som kvindelige guddomme. Gun Mu, Moderbjerget, er folkets beskyttende guddom.

ikon hængelås

Prøv de næste 3
Opdag Verden magasiner

Opdag Verden Magasinet

Direkte i din postkasse
i 6 måneder for 99 kr.

Du kan annullere, når du vil. Der er ingen binding.

Allerede eller tidligere medlem?

Andre spændende artikler


CIA's hemmelige missioner i Tibet

CIA's hemmelige missioner i Tibet

Den hemmelige kortlægning af Tibet

Den hemmelige kortlægning af Tibet

Den vanvittige historie om kapløbet mod Lhasa

Den vanvittige historie om kapløbet mod Lhasa

An Error Occurred: Whoops, looks like something went wrong.

Sorry, there was a problem we could not recover from.

The server returned a "500 - Whoops, looks like something went wrong."

Help me resolve this