Du er her:

Transport af MTB

Vælger man at benytte sin egen cykel på mountainbike-ture under fremmede himmelstrøg, er det vigtigt at få den pakket forsvarligt ind under transporten. Her følger en opskrift på, hvorledes mountainbiken pakkes, men husk - lige meget hvor godt der pakkes, kan man aldrig være sikker. Det er derfor en god idé at checke, om mountainbiken er dækket af en forsikring under transporten.

Skrevet af: Mikkel Jungersen
Opdateret den 28. nov 2016

Vælger man at benytte sin egen cykel på mountainbike-ture under fremmede himmelstrøg, er det vigtigt at få den pakket forsvarligt ind under transporten. Her følger en opskrift på, hvorledes mountainbiken pakkes, men husk - lige meget hvor godt der pakkes, kan man aldrig være sikker. Det er derfor en god idé at checke, om mountainbiken er dækket af en forsikring under transporten.

Materialer

Cyklen pakkes i en papkasse af den type, som cykelproducenterne bruger i forbindelse med transport til forretningerne - og fås samme sted. Den skal være fra en cykel med samme stelstørrelse eller større, så man slipper for at afmontere baghjulet. Spørg også efter de plasticbeskyttere til forgaffel og baghjulsnav, som de nye cykler kommer hjem med. Cykelhandleren plejer at smide disse ting ud, så det er en god idé at være ude i god tid og få ham til at lægge en passende kasse til side. Herudover skal der bruges bølgepap, bobleplast, pakketape, snor og eventuelt rørisolering.

Værktøj

På cykler med Quick-release på hjul og sadelpind samt ahead-set på frempinden behøves kun diverse umbrakonøgler til at afmontere pedaler, frempind, forhjul, sadelpind og eventuelle styrhorn. Herudover får man brug for et par fastnøgler eller en svensknøgle samt hobbykniv, snor og tape.

Afmontering og indpakning

Afmonter pedaler, sadelpind (lad sadlen side på), forhjul, styrhorn, og frempind. Frempind med styr på skal stadig hænge i kablerne. Vent eventuelt med frempinden indtil styret skal fastgøres til over- eller skrårør. Forhjulets quick-release flettes ind i egerne. Læg tingene til side. Kæden sættes på det store tandhjul bagpå og på den midterste klinge foran.

Bevægelige dele skal fastlåses, og metal-til-metal kontakt bør undgås. Start med at vikle sadelrør, skrårør og overrør ind i bobleplast. Sørg for et lag mellem kabler og stel. Derefter vikles rørene ind i bølgepap eller rørisolering (se billedet). Rørisolering er suverænt til formålet og kan fås i forskellige diametre. Ulempen er prisen, men hvis man skal bruge det flere gange kan det være pengene værd. Bagstaget indpakkes på samme måde. Kædestaget vikles ind i bobleplast. Højre pedalarm samt kæde, både over- og underdel, fastgøres med snor eller tape til kædestaget (se billedet). Klinger, for- og bagskifter vikles ind i bobleplast. Plastbeskytter til baghjulsnav fastgøres. Derefter monteres en plastbeskytter til forgaflen, som beskytter gaffelenderne og sørger for, at de ikke gennembryder kassen under transporten. Herefter sikres for- og bagbremse til stellet med snor eller elastik, så de følger stellet uden at stikke ud. Dernæst vikles forgaffel og kronrør ind i bobleplast og bølgepap/rørisolering. Sørg for at toppen af gaflen også er beskyttet. Hvis frempinden ikke allerede er afmonteret, gøres dette nu. Frempinden løsnes fra styret således, at det kan dreje. Herefter bindes/tapes styret fast til overrør eller skrårør og frempinden drejes, så den følger stellets plan og fastgøres. Til sidst pakkes horn, pedaler, og sadelpind ind.

Nedpakning

AW44 mtb-transport 2Nu skal cyklen i kassen. Her kan man enten skære siden op, som på billedet, eller putte den ned fra oven. Er den svær at få i kan det hjælpe at lukke en smule luft ud af slangen. Når cyklen er på plads, lægges forhjulet ned ved siden af med et ekstra stykke pap på ydersiden for at beskytte kasse og nav. Pedaler, horn og sadelpind med sadel, tapes fast til kassens sider eller puttes i separat boks med avispapir i, og lægges i kassen. Hvis der er cykeltaskeholdere på cyklen, er det muligt at lade den bageste sidde på. Den forreste holder afmonteres, indpakkes og tapes til kassens sider. Hæft en seddel med navn og adresse på stellet, i fald de ydre mærkater rives af. Værktøjet, som blev brugt til at afmontere cyklen, pakkes sammen med resten af delene i en separat boks, så cyklen kan samles igen efter transporten.

Luk kassen og tape den forsvarligt ind. Hellere ti stykker tape for meget end ét for lidt. Skriv navn og adresse flere forskellige steder på kassens sider. Som et sidste check rystes kassen godt. Der må ikke ligge noget og rasle rundt indeni. Sørg for at få opmagasineret kasse og pap på destinationen, så det er klar til hjemturen. God fornøjelse.

Denne artikel er blevet bragt i Adventure World/Opdag Verden nr. 44 i 2002

Andre spændende artikler


Karakoram Highway

Karakoram Highway

Cykling i Provence

Cykling i Provence

Vintervandring og mountainbike på Tenerife

Vintervandring og mountainbike på Tenerife

Log ind