Du er her:
  • ARTIKLER

Vandring og svensk vildmark på Bohusleden

Højt til efterårshimlen

Dybe søer, tætte skove, varieret terræn, flotte efterårsfarver og ømme fødder var hovedingredienserne for vandreturen på Bohusleden i efterårsferien.

Skrevet af: Rasmus Simonsen
Opdateret den 03. maj 2022

Bohusleden strækker sig fra Blåvättnerna, syd for Göteborg, til Strömstad tæt ved den norske grænse – i alt 370 km fantastisk vandring. Vi startede ved Kungälv; cirka en halv time fra Göteborg og havde planlagt at vandre godt 80 km op til Uddevalle.

Ruten er mærket godt op, og det er nemt at følge den, uden at skulle gøre den store brug af kort. Dog skal man være opmærksom på, at terrænet stedvis er noget varieret, så tempoet kom ofte ned på 1,5-2 km i timen. Dette tog lidt hårdt på gruppen, da de havde forberedt sig på, at der var masser af tid til at læse i bøger og andet, da vi jo ’kun’ havde planlagt at vandre omkring 15 km om dagen. Men det var ikke noget, der tog modet fra flokken, og vi nåede vores planlagte lejrpladser, selvom enkelte dage var hårdere end andre.

Det er midt på efteråret, så det gjaldt om at udnytte lyset, mens det var fremme. Det betød, at vi havde fra klokken 7.30 til 18.15 til at klare dages gøremål; pakke lejr ned, vandre og slå lejr igen. Dette medførte en masse dejlig søvn, så vi altid var friske morgenen efter.

Læs denne artikel gratis

Få et Basismedlemskab og
læs alle artikler og
få E-posten helt gratis.

BASIS Medlemskab

Indtast dine oplysninger herunder for at tilmelde dig BASIS Medlemskab.

Log ind, hvis du allerede har eller har haft et medlemskab

Opret ny profil

Ved oprettelse af dette medlemskab, accepterer du vores privatlivspolitik, og at opdagverden.dk gemmer dine informationer.

Allerede eller tidligere medlem?

PB149771Vi oplevede alt fra mosfyldte, gamle skove, som fik tankerne hen på kulisserne til Jurassic Park, til spejlblanke søer, som vi kunne stirre ud over i timevis. Vi oplevede også meget blandet vejr, med alt fra høj solskin og kun ét lag beklædning, til regn og nattefrost, hvor vi fik brug for alt tøjet i rygsækken. Som regel nåede vi vores lejr omkring en time til halvanden før solnedgang og fik slået lejr, der blev udgjort af både telt, tarp og hængekøje.

De fleste dage var vi heldige med at finde noget nogenlunde tørt brænde, så vi fik gang i et bål, hvor vi kunne få varmen og hygge os omkring flammerne, inden vi gik i seng. Vi mødte næsten ingen andre vandrere undervejs – kun et par stykker, der var ude og lufte hunden, men ellers havde vi det hele for os selv.

De fleste nætter kunne man ligge og nyde stilheden i skoven – altså med undtagelse af et lille snork eller talen i søvne i naboteltet. Sidste aften, da vi nærmede os målet for turen, var vi alle godt brugte, men humøret var højt efter en lille uge med en masse indtryk, flot natur og en flok nye bekendte, der ligesom mig også elsker naturen og friluftslivet.

PB159924

10 gode råd til vandring på Bohusleden

1. God markeret rute, der ikke kræver de store kortegenskaber.
  2. Muligt at lave sin egen rute væk fra den markerede sti, hvis man ønsker det.
  3. Nemt at komme frem med offentlig transport og nemt at hoppe til og fra ruten alt efter, hvor langt du ønsker at vandre, og hvor lang tid du har til rådighed.
  4. Kungälv og Bohusfästningen er et godt startpunkt, kun ca. 40 min i bus fra Göteborg.
  5. Godt varieret terræn, dog hovedsageligt skov.
  6. Hvis du vandrer i efteråret, så vær opmærksom på sen solopgang og tidlig solnedgang.
  7. Der er shelterpladser med brænde på ruten, men vær opmærksom på, at der kan være langt mellem pladserne.
  8. Flere steder meget sumpet og fugtigt område, så det er vigtigt med vandtætte støvler!
  9. Drikkevand fås fra søer samt vandløb.
  10. På turen, vi vandrede mellem Kungälv og Uddevalla, er der ikke rigtig mulighed for indkøb, så alt mad skal medbringes hjemmefra.