tr?id=1356109654439775&ev=PageView&noscript=1 Artikler om Bjergbestigning | Opdag Verden

Bjergbestigning

Er du vild med bjergbestigning og topture? Læs om danske bjergbestigere, bliv inspireret til din næste bjergtur, og kom op på din næste bjergtop eller få ideer til din kommende klatretur. Du finder test af udstyr og masser af tips til din kommende bestigning. Få svar på dine spørgsmål vedr. bjergbestigning, klatring og udstyr. Opdag Verden er en medlemsklub som udspringer af magasinet Opdag Verden. Klubben tilbyder vandreture, kurser i friluftsliv, og andre medlemsaktiviteter.

Artikler om Bjergbestigning

Kilimanjaro skridt for skridt

Til tops på Afrikas højeste bjerg

Jan Marshall og Peter Nordestgaard Andersen trekkede i begyndelsen af sommeren til tops på Kilimanjaro. Her genoplever de to kollegaer fra Jysk Rejsebureau turen til tops skridt for skridt. Jan: ”Det var første gang på Kilimanjaro for os begge to. Det er Afrikas højeste bjerg. Det kan...

Til tops på Mont Blanc

Med udsigt over Europa

En flok venner begiver sig op gennem natten for at komme til tops på Mont Blanc. En uforglemmelig tur, hvor Mælkevejen kigger med, inden dagen gryr, og de skridt for skridt kommer tættere og tættere på toppen af Det Hvide Bjerg. Klokken er halv fire om morgenen, da vi lister ind på den...

Bag om højdesyge

Sådan undgår og behandler du højdesyge

Højdesyge rammer ikke kun bjergbestigere på ekstreme ekspeditioner til klodens højeste toppe. Den kan ramme alle, der vandrer i over 2.500 meters højde, og ignorerer man symptomerne, er det potentielt livsfarligt.    Det er tredje dag på vandreturen – den dag, du har set frem...

20 år efter katastrofen i 1996

Kaos på Everest

Det er 20 år siden, otte mennesker mistede livet i en mytisk storm på Everest. De seneste tre år har bjerget været ramt af masseslagsmål, dødbringende laviner og jordskælv, og der er flere og flere amatører på kanterne af verdens højeste bjerg. Det er nærliggende at spørge: Hvad i...

Klippeklatring (og nye venner) i Pakistan

’Den modvillige fundamentalist’

Jens Jacob Simonsen blev udstationeret i Islamabad. Han fandt nogle overvejende langskæggede, overvejende religiøse, overvejende Taliban-sympatiserende pakistanske fyre med hang til klatring. Og så tog han ud på klippevæggene med dem.

Guide: vandring, cykling og topbestigning i Wales

Balancekunst på Snowdons hestesko

I det nordlige Wales venter en legendarisk rundvandring på dig. De stejle klippeskrænter omkring 1085 meter høje Snowdon byder på masser af dramatik og vilde scenerier. Og så er der ellers muligheder for en række andre ture i Wales. Januar-bjergvinden isner i ansigtet, mens vi forsigtigt...

Bag om The Seven Summits

Syv legendariske toppe

Efter begrebet Seven Summits gjorde sin entré på bjergbestigerscenen i 1980’erne, er der gået inflation i at bestige det højeste bjerg på hvert af de syv kontinenter. Og faktisk er flere af toppene ganske tilgængelig for folk med hang til topeventyr, der dog ikke vil sætte liv og lemmer på spil.

Irans højeste punkt – Damavand

Den Islamiske Republik forsvinder i skyerne

Iran er mest kendt for sit fanatiske præstestyre og skræmmende atomprogrammer, men højt oppe i Irans bjerge – helt deroppe hvor det religiøse politi aldrig kommer – ophører påklædningspåbud for kvinder og andre strengt religiøse regelsæt. År efter år vender jeg tilbage til Iran...

Bo Belvederes vej mod verdens tag

Everest uden kunstig ilt

Dave, den amerikanske klatrer, som ligger i teltet ved siden af mit, er i en lidt anden situation end mig. Han har ganske vist sagt, at hvis han kunne, så ville han bestige Everest uden at bruge iltflaskerne. Men han har en sherpa med, som bærer iltflasker, hvis Dave undervejs skulle ændre...

Bjergbestigning i Tibet

8201 meter over havets overflade

I efteråret satte Bo Belvedere ud for at bestige Cho Oyu og Shishapangma i Himalaya. Uden brug af ilt på flaske. Vi fangede ham i Kathmandu til en snak om dobbeltekspeditionen, der er et led i hans forsøg på at bestige alle de 14 bjerge i verden på over 8000 meter.

Navigation i højlandet

Skotland er koldt og brutalt om vinteren. Der er ingen træer til at tage af for blæsten, og hvert år dør der trekkere og bjergbestigere, fordi de farer vild i sneen. Med et kursus i navigation og vintervandring bliver Skotland til en fantastisk vinterdestination.

Klatring i Harzen

Med klippenæsen i sky

Bevæger danskerne sig sydpå ad landjorden, er Harzen det første bjergområde, de kommer til, blot få timers bilrejse fra grænsen. Her lokker først og fremmest gode klatreklipper i Okertal, men det 100 kilometer lange og 30 kilometer brede, svunge naturlandskab byder også på adskillige...

Turforslag til klippeklatring

I denne artikel præsenteres fire forskellige klatreområder, der alle har det tilfælles, at de ligger indenfor en dagsrejse fra Danmark. I hvert turforslag er der lagt vægt på at præsentere et lille, eksklusivt udsnit af de bedste klatreruter fra let til mellemniveau. Man bør dog altid...

En beretning om Mount Everest

Toppen er bare halvvejs

Undervejs til Everest - fortalt af Allan ChristensenDen lille Twin Otter maskine slår nærmest bak i luften, netop som landingsbanen i Lukla anes gennem frontruden. Med maskinen på grænsen af et stall gasses der op, lige før vi sætter hjulene ned på den stærkt skrånende landingsbane....

Pilgrimstur til Chamonix

Historien om min første tur til Alpinismens Mekka og bestigningen af et 4000 meter bjerg

Jeg havde klatret intensivt i et halvt år og var stadig grøn bag klatrehjelmen, da min gode ven og erfarne klatremakker Martin “for sent” Nissen inviterede mig med til Chamonix. Klatring var hurtigt blevet min livsstil, så jeg pjækkede fra studiet og lånte en masse penge til udstyr. Vi...

Extreme challenge '99

Sjælland var rammen om det første adventure-løb i Danmark, hvor 13 hold havde meldt sig til 187 lange kilometer på land og til vands. Som medarrangør fulgte Adventure World løbet, der ikke var for svage ben og sarte sjæle.

På jernstier i Dolomitterne

Åh, at hænge højt på klippebjerget, højt over én den blå himmel, intet andet mellem skoene og de frodige dale dybt under én end den grålige klippe. Udsigt så langt øjet rækker. Og ingen fare på færde. For karabinen er hægtet på, og der er ingen risiko for fatale fald.

Klumme: Hvad med vejret?

Jeg ved snart ikke med vejret. Og slet ikke med vejrudsigterne.I 2003 brugte jeg sommeren sammen med Brian Jørgensen i bjergene omkring Zermatt i Schweiz, hvor vi akklimatiserede inden vores bestigning af Matterhorn. Det var længe før smartphones, wifi og apps. Vejrudsigten fik vi fra opslaget...

Klumme: Min turkammerat på vildspor

Har jeg nogensinde fortalt jer om min første turkammerat? Vi kan jo kalde ham Kasper.  Kasper og jeg var midt i 20’erne og i den grad klar til at erobre verden. Kasper ville river rafte sig gennem kontinenterne og bestige alle de bjerge, han mødte undervejs. Jeg syntes, det lød...

Bo Belvedere er på vej mod Mount Everest

Bjerget har altid det sidste ord

Den 6. april 2013 drager den danske bjergbestiger Bo Belvedere til Mount Everest i sit tredje forsøg på at bestige verdens højeste bjerg – denne gang fra den tibetanske side. Vi mødte Bo til en snak om drømmen, forberedelserne og motivationen bag den forestående ekspedition.

Klavs Becker-Larsen

I dag vil de fleste betegne Klavs Becker-Larsens forsøg på at nå toppen af Mount Everest som hasarderet, ja nærmest uansvarligt. Selv fortryder han ikke et sekund sin beslutning dengang for 50 år siden.

Trekking i Bolivia! Titicaca og toppen af Andes

Godt 4000 meter står der alarmerende på håndleddet, da uret får snært af den tynde luft uden for de massive flydøre. Velkommen til det bolivianske højplateau og La Paz. Byen med tæt på en million indbyggere, hvor tre brandbiler er tilstrækkeligt.

Til tops på Mount Kilimanjaro

Hvordan føles det at trække vejret gennem et sugerør? Og hvad med at blive ramt af sylespidse snekorn i Afrika? Der er både tårer og lykke, stegende hede og iskolde snestorme, når otte danskere begiver sig op i højderne og skyerne gennem adskillige klimabælter mod toppen af Afrikas...

Tormod Granheim på ski ned ad The Seven Summits

Tormod Granheim vil stå på ski ned ad de højeste bjerge i verden. Hør hvorfor han ikke kan lade være, selv om han mistede en kammerat under nedturen fra Everest.

Den ukendte eventyrer

“Spillet er forbi. Jeg har mærket det et par dage. Kraften er opbrugt, feltet ophævet, som har flyttet folk og forhold omkring mig og føjet dem i mit spil. Jeg er tom, og bærernes svigten er kun et symptom.” Sådan skrev den dengang 23-årige Klavs Becker-Larsen i sin dagbog. I disse...

Matterhorn - Når det utænkelige sker

Som de godt 100 andre bjergbestigere denne dag ønskede vi os op på toppen af et af verdens smukkeste bjerge - Matterhorn. Det blev en trist dag. Dagen før havde Allan og jeg efterladt alt overflødigt udstyr på Zermat banegård i en bagageboks. Vi var vandret op til Hörnli-hytten ved foden...

Dansk klatreekspedition i Grønland

Et eller andet sted i enhver klatrer ligger drømmen om at klatre en ny rute. Vores drømme fik næring, da vi efter flere dages klatring havde afsluttet en rute på en af storvæggene i Yosemite, Californien. Mens vi sad tilfredse omkring bålet, faldt snakken på potentialet for nye ruter andre...

Klatring i Chamonix

Historien om min første tur til Alpinismens Mekka i Chamonix og bestigningen af et 4000 meter bjerg. Jeg havde klatret intensivt i et halvt år og var stadig grøn bag klatrehjelmen, da min gode ven og erfarne klatremakker Martin “for sent” Nissen inviterede mig med til Chamonix. Klatring...

Klatretur i Norges Molladalen

Jeg havde hørt om stedet én gang for længe siden. Jeg havde også set nogle billeder; spidse alpelignende tinder - pinakler - i massevis og en idyllisk lille sø, hvor det skulle være muligt at slå telt op. Et eldorado for klatrere, som vil væk fra de mest besøgte toppe og i stedet søger...

Vinter klatring i Skotland - Aonach Eagach Ridge

Bjergryggen Aonach Eagach Ridge forvandles om vinteren til en trestjernet klatreklassiker. En kilometerlang travers af spidse toppe, dybe sadler og smalle grater, der kan få selv den mest frygtløse linedanser til at skælve. Tilsæt klar blå himmel, perfekt sne og en sol, som forvandler alt...

Klatring på klipper i England og Wales

Britiske klatrere og klatring i Storbritannien er noget helt specielt. Miljøet og attituden er meget anderledes end det, jeg har oplevet andre steder. Med tiden er jeg blevet overbevist om, at briter er gjort af et ganske særligt stof, og at deres hjerne simpelt hen fungerer anderledes. I hvert...

Bjergbestigning i Himalaya

Tidligt lørdag morgen d. 20 maj 2000 nåede Mads Granlien og Asmus Nørreslet, som henholdsvis den tredje og fjerde dansker, toppen af verdens højeste bjerg Mount Everest. De forlod lejr 4 på sydsiden af bjerget sent om aftenen dagen før og klatrede gennem den sorte nat frem til morgengry op...

Bjergbestigning i Pakistan - Nanga Parbat

Mens jeg forgæves skuer ud i den tætte tåge efter bare et lille strejf af opklaring, træder jeg ud på sneskråningen. Mit håb om at kunne stå ned fra 8000 meters højde på telemarkski svinder langsomt. Med ét forsvinder fødderne under mig, og jeg mærker den ubønhørlige acceleration...

Bjergbestigning af Irian Jayas højeste bjerg i Indonesien

Min drøm begyndte for knap seks år siden, da jeg sammen med min gode ven Søren, til min kones store fortvivlelse, kravlede rundt på stuegulvet og bredte kort ud fra hele verden for at finde verdens mest isolerede område. Vi fandt det på Ny Guinea og i tilgift også det højeste bjerg. Fra...

Bjergbestigning i Peru - til tops på smukke Alpamayo

Vi klatrer opad tovlængde for tovlængde. Det er koldt og mørkt. Egentlig fint at det er så mørkt - så kan man ikke se, hverken hvor langt ned der er, eller hvor langt der er op. Bare koncentrere sig. Klokken seks bliver det lyst, og solstrålerne rammer nabobjerget Quitaraju. Det er...

På eventyr i Perus Cordillera Blanca

Månen lyser, og pandelampen er zoomet ind på de forsigtige bevægelser, som foregår højt over mit hoved. For højt, for alt, hvad jeg kan se, er et alt for tyndt reb, som leder op til Sveinung. Jeg slukker pandelampen, da den alligevel kun kan henlede opmærksomheden på, hvor langt han har...

Klatring i Chamonix, Mer du Glace

ARTIKEL Der er en helt speciel atmosfære i Chamonix. På hvert gadehjørne ligger et guidebureau, en klatre- eller en skibutik, og om sommeren strømmer folk fra hele verden til Alpernes hovedstad for at give sig i kast med bjergenes udfordringer. En af de mange muligheder er en guidet...

Sherpaerne er kommet til penge

For ikke ret mange år siden var de nepalesiske sherpaer et naturfolk, der levede i selskab med deres yakokser og kartofler på den bærende pille i Verdens Tag, Mount Everest. Men så kom bjergturismen. I dag er det ikke usædvanligt at se en sherpa med en satellittelefon, og flere er endda...

Michael Knakkergaard Jørgensen

Michael Knakkergaard Jørgensen var den første dansker, der nåede toppen af Mount Everest. Verdens højeste tinder blev hans livsmål. I april 1999 vendte han tilbage til Nepal og det bjerg, hvor han i 1997 mistede en ven – Makalu. Bestigningen af verdens femte højeste gigant blev hans...