tr?id=1356109654439775&ev=PageView&noscript=1 VAUDES GRØNNE BLOD | Viden | Opdag Verden

VAUDES GRØNNE BLOD

Bæredygtighed & miljøvenlighed

Antje von Dewitz 046Opdag Verden vil gerne slå et slag for bæredygtigt, miljøvenligt grej og udstyr. Derfor kigger vi på outdoorvirksomheder, der tager de ekstra skridt for at passe på naturen – og her er der meget få, der kan følge med tyske Vaude. 

”Vi har en enorm klimakrise derude, dyrearter dør, og vi har kun få år til at sikre os, at unge mennesker har en fremtid,” indledte den nye vicepræsident for European Outdoor Group (EOG), den europæiske sammenslutning af outdoorbrands og -forhandlere, i januar 2020 sin tale på ISPO; Europas største outdoormesse.

Budskabet var, at EOG skal være garant for, at outdoorindustrien ikke vender det blinde øje til, men ”giver mere tilbage, end vi tager fra natur og mennesker.”

Bag ordene ligger der mere end en smule pondus, for de tilhører Antje von Dewitz.

Da hun i 2009 overtog ledelsen af virksomheden, hendes far skabte, Vaude, fortalte hun sine medarbejdere om sin vision for fremtiden: Hun ville have en grøn virksomhed. Samtidig skulle den være som et glashus. Man skulle kunne kigge under alle gulvtæpperne.

Vaude skulle sætte nye standarder for bæredygtighed og samtidig skulle der være total gennemsigtighed; ikke bare i hvad der foregår i det totalt klimaneutrale tyske hovedkvarter, men også på produktionsfaciliteterne i Asien.

De mål har hun i høj grad levet op til.

Antje von Dewitzs far startede Vaude, hendes mor var miljøaktivist, og hendes egen plan var egentligt at arbejde for miljøet i NGO’er. Da hun alligevel i 2009 overtog Vaude og skruede endnu mere op for den bæredygtige profil, var hun gravid med sit fjerde barn. Så hun byggede en børnehave i tilknytning til virksomhedens hovedkvarter for medarbejdernes børn. Senere startede hun også en økologisk æbleciderfarm med sin mand.

Vi har talt med Antje von Dewitz:

Du taler om ’Vaudes grønne blod’ – vil du fortælle lidt om, hvad der ligger i det begreb?
”På et meget tidligt tidspunkt startede vi bæredygtighedsprojekter og lavede pionerarbejde. Som en af de første outdoorproducenter implementerede Vaude konkrete tiltag til at beskytte miljøet, så som at stifte Ecolog Recycling Network i 1994 og i 2001 at blive det første Bluesign-medlem fra outdoorindustrien."

"For cirka 10 år siden bestemte vi os for at blive gennemført bæredygtige. Vi indså, at vi er nødt til at have en holistisk tilgang til bæredygtighed for at gøre en mærkbar forskel. Lige siden har vi implementeret bæredygtighed i hele firmaet. Vi tager ansvar for alt, hvad vi laver; for vores medarbejdere og partnere verden rundt, for miljøet og for de kommende generationer.”

Vaude har et mål om at være en af Europas mest bæredygtige outdoorproducenter og på samme tid at have den her fuldstændigt gennemsigtige strategi. Hvordan sørger I for det?
”Vi satte os det ambitiøse mål at blive Europas mest bæredygtige outdoorvirksomhed for at øge presset på os selv og for at gennemføre forandringer. Vi ønsker også at motivere andre i branchen til at deltage i en form for sportslig konkurrence inden for bæredygtighed. Vi har sat en høj standard for os selv og sætter konstant nye, ambitiøse mål – som også bringer yderligere udfordringer."

"Vi har opnået store forbedringer og milepæle, men vi har også erkendt, at vi aldrig vil nå vores mål med bæredygtighed, da vi har bevæget os ned ad en sti, der fortsætter og fortsætter og hele tiden byder på nye udfordringer. Vi vil fortsætte med at bidrage til en verden, der er værd at leve i, med lidenskab og glæde."

"Med gennemsigtige rapporteringssystemer om vores miljømæssige og sociale ansvar giver vi kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede mulighed for klart at klassificere og sammenligne vores resultater og vores forbedringer. På det grundlag har vi etableret os som et troværdigt brand. Talrige priser er også en vigtig bekræftelse af vores engagement.”

Hvad gør I for konstant at skubbe i en mere bæredygtig retning?
”Vaude har været klimaneutral på hovedkvarteret i Tyskland siden 2012 – nu udvider vi vores klimastrategi markant. Vi har sat os videnskabsbaserede mål for den fremtidige klimaneutrale produktion af alle vores produkter over hele verden og har til hensigt at gøre vores del for at begrænse den globale opvarmning til højst 1,5 grader i overensstemmelse med målene i Paris-aftalen."

"Vi har allerede sat de første konkrete mål. I 2024 vil mindst 90% af alle VAUDE-produkter have et biobaseret eller genanvendt materialeindhold på mere end 50%. Vi ønsker at være en virksomhed, der er bæredygtig ind til kernen, og som bidrager til at gøre vores verden til et bedre sted.”


VaudeRecyclingFOKUS PÅ MILJØET

Gamle fiskenet: Vaude bruger gamle fiskenet, der flyder rundt i verdenshavene, til at lave beklædning. ECONYL® nylon er således lavet af fiskenet og andre former for nylon-forurening, der ifølge WWF er et af klodens mest kritiske miljøproblemer; det bliver anslået, at der flyder 640.000 tons fiskenet rundt i verdenshavene. Plastic forurener vandene, afgiver giftstoffer og truer dyreliv; f.eks. kan såvel delfiner som hvaler bliver viklet ind i de frit flydende net. Bearbejdelsen af de gamle fiskenet finder sted i Europa, og materialet, der bliver skabt, har de samme egenskaber som polyamid lavet af petroleum – men inden det ender i beklædningen, har man fjernet forurening og samtidig været olie- og energibesparende og skåret ned på udledningen af Co2 i produktionen. Vaude bruger bl.a. ECONYL® i cykelhandsker og -shorts.

Kaffegrums: Kaffegrums i beklædning? Nemlig! S.Café® er et materiale, hvor genanvendt polyester bliver blandet med kaffegrums og giver et materiale, der er delvist biobaseret, hurtigtørrende, byder på UV-beskyttelse og har den bonuseffekt, at det er antimikrobielt, hvilket forebygger lugt – derfor behøver beklædningen ikke blive lugtbehandlet med kemikalier. Vaude bruger bl.a. S.Café® i T-shirt, fleecer, jakker og cykelshorts.

Appelsin- og rødbedeskræller: Hvorfor smide ud, når man kan gøre noget godt for miljøet? Natural Dye er en proces, hvor man bruger f.eks. rødbede- og appelsinskaller samt urter, der er blevet tilovers fra madproduktion i landbruget, til at farve beklædning. Farvepigmenterne er biologisk nedbrydelige, og samtidig bruger man mindre energi og forurener mindre vand, end man gør ved traditionel farvning. Processen bliver brugt til flere af Vaudes jakker og T-Shirts.

Komælk: Der bliver hældt enorme mængder mælk direkte i vasken, fordi mælken enten lever op til de strenge restriktioner i fødevareindustrien, eller fordi mælken på supermarkedernes hylder har overskredet sidste salgsdato. Mælk fra køer kan dog laves om til silkefine proteinfibre, der kan bruges til filt (forskellige fibre, der er spundet sammen) under en særdeles energibesparende proces. Fibrene kan nemlig spindes sammen med andre 100% naturlige materialer – uden at bruge kemikalier, hvilket man normalt gør. Fibrene kaldes QMILK og har b.la. de fordele, at de er enormt bløde og samtidig har antibakterielle egenskaber. Vaude spinder QMILK-fibrene sammen med 100% naturlig, mulesing-fri uld. Vaude bruger bl.a. QMILK i sko og tasker.


Green Shape

Der findes en række forskellige miljømærkninger i outdoorindustrien, som hjælper forbrugere til at vælge produkter, hvor der er tænkt miljøvenlighed ind i materialer og produktion.

Antje von Dewitz og Vaude følte dog ikke, at der var et samlet system, som var omfattende nok. Derfor introducerede de i 2010 deres egen miljømærkning: Green Shape.

De kalder mærkningen for et bevis på, at outdoorgrej ikke behøver være en byrde for miljøet, men i stedet kan være miljøvenligt, fair og funktionelt. Vaude bruger således miljøvenlige, genanvendte materialer.

De stræber efter at forbruge mindre vand, bruge færre kemikalier og udlede mindre CO2. Deres produkter er produceret under gode forhold og med en fair løn til medarbejderne i tekstilindustrien, hvad enten de sidder i Tyskland eller Fjernøsten. Produkterne er designet til at holde længe – og til at kunne repareres, hvis de går i stykker.

Når man er færdig med sine produkter, opfordrer Vaude forbrugerne til at donere eller sælge deres brugte grej videre, så man undgår køb-og-smid-væk-kultur.

Læs mere på www.vaude.com


3 bæredygtige Vaude-produkter

Vaude laver alt fra rygsække og cykeltasker over telte og soveposer til outdoorbeklædning og vandrestøvler. Her er tre produkter, der kendetegner Vaudes bæredygtige, miljøvenlige tilgang til outdoorudstyr og beklædning.


Vaude2Vaude Redmont L
Vinder af ISPO Gold Award for ‘Fremragende bæredygtighed’, Grüner Knopf-, Green Shape- og Fair Wear-mærket jakke i 100% nedbrydelig, europæisk, økologisk bomuld. Den vind- og vandafvisende jakke er lavet uden brug af skadelige stoffer og teknologier. Til farvning er brugt Natural Dye.
1.999 kr.


VaudeVaude Torone Jacket II Women
Grüner Knopf-, Green Shape- og Fair Wear-mærket kvindetrøje i 82% økologisk bomuld, 12% genanvendt polyester og 6% genanvendt polyamid. Som andre Green Shape-produkter er trøjen designet til at have en lang levetid. Den er lavet uden brug af skadelige stoffer og teknologier, og den kan vaskes ved lav temperatur, så man sparer energi. Materialerne kan genbruges.
699 kr.


20498 895Vaude HKG Core Mid Men
Green Shape- og Fair Wear-certificeret vandtæt, åndbar letvægtsvandrestøvle. Overdelen er i miljøvenligt garvet læder fremstillet i Tyskland, og membranen er i 100% genanvendt og genanvendeligt materiale. Foret og skaftet er i genanvendt polyester og skind.
1.499 kr.

FAKTA

VAUDE & BÆREDYGTIGHED

2002: Første outdoorvirksomhed, der introducerer en hel kollektion, et baselayer, under den strenge miljømæssige Bluesign-standard. Se www.bluesign.com

2010: Introducerer Green Shape. Se www.vaude.com

2015: Udnævnt til Tysklands mest bæredygtige brand og opnår den højest mulige kategori som ’Leder’ under Fair Wear Foundation. Se www.fairwear.org

2016: Underskriver Greenpeace Detox Commitment og indvilliger i at eliminere alle skadelige substanser fra hele produktlinjen og gøre hele kollektionen fuldstændig PFC-fri i 2020. Se www.greenpeace.org

2017: Modtager European Business Award i kategorien ’Miljø- og virksomhedsbæredygtighed’. Se www.businessawardseurope.com

2018: Stifter Upcycling Workshop, hvor flygtninge laver nye produkter ud af restmaterialer i et integrations- og bæredygtighedsprojekt.

2019: Modtager som den eneste outdoorvirksomhed Grüner Knopf; den første statslige mærkning for tekstiler lavet under sociale og økologiske forhold, for en stor del af deres produkter. Se www.gruener-knopf.de

Du kan finde Vaudes bæredygtighedsrapporter på csr-report.vaude.com

Skrevet af: Tore Grønne, Skrevet Søndag, 19 juli 2020, opdateret 20 juli 2020, læsninger: 929

Log ind

Find en artikel

Log ind