Rota Vicentina - Fem dage med lille rygsæk

Med Opdag Verden på Rota Vicentina

Susanne Romny Jørgensen tog med Opdag Verden på pionertur til Portugals sydkyst for at gå ’Fishermen’s Trail’, der er en del af den historiske vandrerute Rota Vicentina. Udover muligheden for at vandre den smukke kystrute gav det hende også muligheden for at trække stikket for en stund.

Skrevet af: Liv Timmermann / Foto: Susanne Romny Jørgensen
Opdateret den 01. aug 2023

Rota Vicentina - Fem dage med lille rygsæk

Turen her byder på fem dages vandring langs Portugals sydlige kystlinje og snor sig over smukke, vide sandstrande, langs rå og dramatiske klippekyster og ind igennem charmerende gamle fiskerlandsbyer. Undervejs overnatter man på små guest houses eller hostels og kan udforske de små byers restaurant- og cafeliv. Turen kan derfor gås med en mindre rygsæk, som kun indeholder tøj og toiletsager til ugen. Mad, Telt og sovepose kan blive derhjemme.

IMG 2271 004

Terrænet går lidt op og ned, men aldrig over store stræk. Underlaget er for det meste sand.

Hvordan vil du beskrive ruten?
”Turen var først og fremmest fantastisk, fordi den var langs havet. Jeg gik den portugisiske Camino sidste år, og det var lidt den samme oplevelse, jeg havde her. Det spil, der er ved at have havet ved sin højre side hele tiden, er fantastisk. Det var en stor oplevelse at mærke det uendelige hav og forstå de voldsomme kræfter, som naturen har. Da jeg gik i sandet ved siden af det brusende hav, havde jeg en følelse af, at der kun var én vej, og det var at overgive mig.

Et andet indtryk, der står meget stærkt for mig, er alle de farver, vi konstant var omgivet af. Vi gik for det meste i lav bevoksning og gik enkelte gange igennem skovområder. Farverne på havet, sandet, klipperne og bevoksningen skifter konstant, og man bliver aldrig træt af at kigge på dem. Vi snakkede flere gange om, at det kunne være interessant at gå ruten på andre tidspunkter af året, netop for at opleve hvordan farverne ændrer sig hen over året. Duften var også fantastisk. Frisk, ren og fyldt med sanseindtryk. Jeg gik flere gange og bare snusede ind. Det var skønt!”

IMG 2262 003Hvordan var det at gå Rota vicentina?
”Vi mødte sand langs hele ruten. Nogle gange dybt sand, andre gange kun et lille, tyndt lag. Jeg forligede mig hurtigt med det dybe sand og brugte det til noget meditativt. På den vis er det ikke nogen teknisk svær tur. Jeg skulle ikke bruge nogen kræfter på at bevæge mig op og ned i terrænet, men kunne koncentrere mig om blot at være til stede i nuet. Formålet med denne tur skulle ikke være at udfordre mig selv med mange højdemeter, men i stedet at bruge havet, kysten og den rå natur til at trække stikket for en stund – og det lykkedes.

Rota Vicentina er så relativt ny (anlagt i 2012, red.), at den endnu ikke er blevet kendt for de brede masser. Området bliver også kaldt for ’Europas gemte hjørne’, og det bærer stierne præg af. Du har det meste for dig selv. Vi mødte mennesker, men aldrig for mange. Lidt ligesom når man går Caminoen, så møder man de samme mennesker flere gange. Det var ret hyggeligt. De få mennesker gør ruten dejlig urørt og ren. Det var rå og ren natur, vi fik lov at gå i. Undervejs kom vi også igennem mange spændende byer, og vi har spist rigtig god mad. Der er meget plads til hygge og afslapning. Der er nogle korte dage, så der er tid til at sidde på cafe om eftermiddagen og hygge sig.”

IMG 2402 002Dagens rute afsluttes med hygge på terrassen.

Hvad betyder det for turen, at man overnatter i hytter undervejs?
”Helt konkret betyder det, at du ikke skal have så meget med. På den måde bliver det også nemmere at gå, og det giver et større overskud. Det bidrager også til det sociale sammenhold. Det giver en samhørighed, at vi indkvarterer os og bor i samme værelse. Det gør, at vi er sammen på en helt anden måde, og at alle er lige. Når vi kommer til nye steder, går vi ud og udforsker byen sammen. Der er måske en restaurant eller en cafe, hvor vi sætter os og snakker sammen.

På den vis er der nogle andre ting tilgængelige, end hvis vi var i Telt i ødemarken. Det giver os mulighed for at dyrke det sociale på en anden måde. For mig er det luksus at komme ind og få et bad og sove i en køjeseng, når man er på friluftstur. Når vi ankommer, så er alle faciliteterne der allerede. Det giver mere tid til hygge og et andet overskud.”

IMG 2003 002I mange af de byer, vi overnattede i, var der skønne restauranter og cafeer, hvor vi kunne nyde udsigten.

Hvad har det betydet for din tur at vandre i en gruppe?
”Jeg nyder at vandre i en gruppe, når jeg rejser. Jeg kan godt lide at komme ud og møde nye mennesker, og for mig er det en gave at være sammen med andre og at lære nogle nye mennesker at kende. Jeg oplever gang på gang, at det er forholdsvist nemt at komme ind på livet af hinanden. Ret hurtigt kan man tale om hvad som helst. Det kan for mig opleves som befriende at kunne dele noget med nogle uvildige. Det værdsætter jeg virkelig. Jeg værdsætter også, hvad det giver på den sociale konto.

Det er dejligt at kunne dele dagens oplevelser med nogen. Det kan man ikke på samme måde, hvis man var alene. Man kan reflektere over det, men man har ikke nogen at dele det med eller have det sjovt med. Jeg opdagede på denne tur, at jeg ikke kan huske, hvornår jeg sidst har grinet sådan rigtigt. Pludselig tog jeg mig selv i at være glad og have det sjovt og kunne grine sammen med de andre. Det er noget af det en gruppe kan give, det kan løfte os på forskellige måder. Jeg oplevede også, at når der er en, der åbner sig, så åbner de andre sig også. Jeg kommer hjem med nye venskaber hver gang. De bliver til venner, som jeg holder kontakt med, og nogen som jeg skal ud og vandre med igen. For mig giver det derfor en enorm værdi at vandre i en gruppe.”

Hvorfor skal man tage med på den her tur?
”Først og fremmest skal man bare tage af sted. Det giver så meget på alle fronter, at det ville være tosset at lade være. Man skal særligt tage på denne tur, hvis man har brug for bare at trække stikket og komme ud. Det handler ikke nødvendigvis om at skulle udfordre sig selv; her handler det meget om bare at være tilstede i naturen. Vi gik flere lange stræk uden at tale. Det er fantastisk, synes jeg. Der er plads til stilhed og ro til at gå ind i sig selv. Når der så er brug for det, så kan man også det modsatte. Det egner denne tur sig helt perfekt til. Det har været meget meditativt for mig bare være til stede i nuet. Jeg er kommet hjem med ny energi og en fornyet glød.”

IMG 2259 002

Vi skulle selvfølgelig prøve en af områdets specialiteter – grillet blæksprutte.

Portugal

Fra dramatiske kystlinjer og frodige skove til bjergkæder og vinmarker

Portugal er virkelig et fortryllende land. Ikke blot er det omgivet af et af verdens syv oceaner, men Portugals landskab er også ganske imponerende. Takket være de behagelige temperaturer året rundt trives vegetationen i en konstant blomstring. Overalt kan man finde blomster i alle regnbuens farver, endda på de stenede kyststier. De skønne vandrestier byder på betagende udsigter over det mystiske Atlanterhav, de skjulte bugter og det betagende landskab. Og det bedste af det hele er, at du ikke er begrænset til en bestemt årstid, da vandrevejret er perfekt året rundt!

Find din næste tur her

Fishermen's Trail

40 vandreture i Portugal

Vandring på Portugals Via Algarviana

An Error Occurred: Whoops, looks like something went wrong.

Sorry, there was a problem we could not recover from.

The server returned a "500 - Whoops, looks like something went wrong."