Vulkanø med Telt og trangia

Vandring på Tenerife

Tenerife har stjålet en fornem plads i mit vandrehjerte. Det kan synes som en gåde, at en ø langt mindre end Fyn kan gemme på så mange kontraster og naturoplevelser.

Skrevet af: Marlene Bak Cohr / Foto: Marlene Bak Cohr & Anders Bak Cohr
Opdateret den 21. jun 2023

Det er vinter, vejret udenfor er gråt og trist, og som altid længes jeg efter eventyr og nye vandredestinationer. I mit hoved gennemgår jeg en lang række muligheder: Det skal være et sted, der er billigt at komme hen.

Et sted, der ikke kræver en flyvetur på +5 timer.

Et sted, hvor der ikke ligger dyb sne. Jeg tænker på De Kanariske Øer og Tenerife, som jeg dog primært forbinder med palmer, strand og charter. Men Tenerife er meget mere end solbadning og drinks ved poolen, og før vi får set os om, sidder min bedre halvdel og jeg på flyet på vej mod den største af De Kanariske Øer.

Massive vulkanske kræfter
Vi lander i Tenerifes sydlige lufthavn og prajer en taxi, som tager os forbi den lille by Arico. Her køber vi gas til vores trangia i en lille outdoorbutik og fortsætter mod den lille bjerglandsby Vilaflor, der ligger i 1.400 meters højde. Den charmerende by ligger afsides, højt oppe over skyerne, men er alligevel fuld af liv og andre vandrere, der slapper af i solen efter en lang vandringsdag.

Men for os er dagen kun lige begyndt. Selvom klokken nærmer sig 16.00, håber vi på at kunne nå et godt stykke inden solnedgang. Vi har planlagt en rute, der tager os omkring vulkanen Teide og herefter i nordøstlig retning mod La Caldera. Fra La Caldera er planen at tage en bus videre nordpå til Anaga, hvor landskabet byder på helt andre vandreoplevelser.

Fra Vilaflor starter vi på ruten GR131, der går på tværs af De Kanariske øer – heriblandt Tenerife. Efter kort tid begynder opstigningen, der hurtigt giver pay-off på udsigten. Jeg føler mig allerede meget langt væk fra solskoldede charterturister i takt med, at vi bevæger os længere op.

Den grønne nåleskov dufter himmelsk, og i horisonten over træernes top afslører bjergtoppenes golde farver, at vi befinder os i et landskab, der er opstået ved massive vulkanske kræfter. I omkring 1.800 meters højde slår vi vores Telt op, inden mørket falder på. Vi finder det perfekte sted inde mellem nåletræerne, hvor vi akkurat kan skimte solens sidste stråler på klippevæggen over os.

Fra frodig nåleskov til goldt vulkanlandskab
Efter en kold nat med temperaturer nede omkring frysepunktet står vi op til endnu en dag med blå himmel. Vi fortsætter ad GR131, men tager en afstikker til Paisaje Lunar, hvor geologiske processer har formet nogle måneagtige formationer i landskabet.

Omgivelserne er helt anderledes end noget andet, jeg før har set. Kigger jeg den ene vej, har jeg udsigt til et grønt tæppe af nåletræer og hvide skyer i horisonten, der ligner bjerge med sne. Den anden vej hersker det golde vulkanlandskab, hvor jordens overflade spiller i sorte, brune og røde nuancer.

Da El Teide pludselig kommer til syne, forstår jeg med hundrede procents sikkerhed, hvorfor Tenerife gør sig i mere end solbadning og pool-liv. Vulkanen, der rejser sig op i 3.718 meters højde, er ikke bare Spaniens højeste punkt. Det er Tenerifes imponerende varemærke, der ikke bare ligner et hvilket som helst bjerg. Vulkanen er så meget sin egen med de mangefarvede bjergsider og den ikoniske kratertop som prikken over i’et.

Tenerife 7 1

En rødglødende vulkan
Vi gør holdt i Parador ved foden af Teide, køber en kold sodavand og går videre ad Trail 28 i retning mod svævebanen, der næste dag skal fragte os til toppen af vulkanen. Planen er at finde et sted at slå lejr tæt på svævebanen. Efter kort tid uden stier finder vi en plet, der er godt beskyttet mod vinden, samtidig med at der er fantastisk udsigt til Teide.

Næste morgen indhyller en fantastisk solopgang Teide i et helt specielt rødglødende skær. Farverne er helt anderledes, end da vi så Teide i går. Meget passende ser det næsten ud som om, at der er ild i den smukke vulkan. Den specielle morgen får mig til at glemme, at temperaturerne har været nede på -10 grader i løbet af natten.

Jeg har stort set ikke lukket et øje, fordi jeg har haft det så koldt gennem natten. Vores vand er også frosset til is, så vi må vente med både grød og morgenkaffe. Men når man vågner til en rødglødende Teide, kan man glemme det meste. Mest af alt er jeg nemlig taknemmelig over at opleve Tenerife og Teide fra en side, jeg slet ikke vidste fandtes.

Allerede da vi går videre mod svævebanen, bager solen igen fra en næsten skyfri himmel, og det er svært at forestille sig, at vores vandflasker har været frosne for bare få timer siden. Da vi kommer op med svævebanen til – næsten – toppen af Teide, får vi dog kulden at mærke igen. Her i ca. 3.500 meters højde kræver vejret både Hue og vanter. Flere steder ligger der også pletter af sne.

Toppen af Teide
På bare få minutter befinder vi os på Spaniens højeste punkt. Det er bestemt ikke en udsigt, der skuffer. Hele øen ligger for vores fødder, og i det klare vejr kan vi se Gran Canaria ude i horisonten.

Turen til toppen er dog ikke umulig at klare på gåben, men for at få tid til at se lidt mere af øen, fungerer svævebanen som et rigtig fint kompromis. Vi får da også højdemeterne at mærke på vej ned ad Teide, hvor vi fanger ruterne SPN 11 og SPN 7. Knæene må hele tiden stå imod presset på den til tider stejle nedstigning i de løse vulkansten.

En tung oppakning og en masse nedadgående højdemeter resulterer i meget ømme ben, men vi går et godt stykke videre gennem det ørkenagtige landskab ad ruten SPN 6, inden vi finder et sted at slå teltet op et par kilometer uden for El Portillo. Igen har vi fundet et helt fantastisk sted at overnatte – stadig med udsigt til Teide, men fra en anden vinkel, der får nogle helt nye kontraster, strukturer og farver frem i vulkanen.

Tenerife 21 1

En tåget nedtur
I El Portillo tanker vi vand, inden vi fortsætter ad GR131 mod La Caldera. Det varer ikke længe, før det ørkenagtige landskab skiftes ud med frodig nåleskov. Men i takt med, at højdemeterne bliver mindre, når vi til skydækket, som giver os en del timers vandring i tåge. De sidste par dage har vi været heldige at have perfekt solskinsvejr, men det er først nu, jeg indser, at vi bare har befundet os over skyerne. Og der er himlen jo – som sangen lyder – altid blå.

I La Caldera slår vi teltet op i skoven, og næste morgen er tågen heldigvis allerede lettet. Efter en nat, hvor vi endelig har befundet os i plusgrader, tager vi busser via La Orotava og La Laguna til Afur på den nordøstlige del af øen i Anaga. Jo tættere vi kommer på den nordøstlige del af vulkanøen, jo mere dramatisk udvikler landskabet sig. De golde omgivelser omkring Teide og de grønne nåleskove skiftes ud med et frodigt og junglelignende landskab, der slet ikke minder om det Tenerife, vi lige har befundet os i.

Tenerife kan det hele
Fra Afur går vi ad Trail 41 mod Taborno. På meget få kilometer bevæger vi os fra 200 til 700 meters højde, og det er ikke for de højdeforskrækkede at klatre op ad bjergryggen. På de stejle bjergsider ligger der klynger af huse og bittesmå landsbyer. Der løber høns frit omkring, og det eneste vi kan høre, er hundenes gøen. Jeg føler mig meget langt fra noget, der minder om vestlig civilisation, og jeg bliver helt glad over at finde sådan en autenticitet på en ø, som i høj grad lever af turisme og chartergæster.

Efter lang tids besvær finder vi endelig et sted, hvor vi kan slå teltet op. Anaga er langt mere bjergrigt, og det er svært at finde et fladt sted, der egner sig til teltning. Vi flygter hurtigt ind i teltet, selvom klokken ikke engang er 20.00, men vi er omsværmede af småfluer – endnu en uventet overraskelse efter at have været i området omkring Teide, hvor vi dårligt nok er stødt på en tissemyre.

Næste morgen passerer vi den lille by Las Carboneras. Herfra går vi videre ad Trail 41 mod Punta del Hidalgo, der ligger ud til kysten. Turen til den charmerende kystby er bemærkelsesværdig med en vild og frodig natur, der også byder på udsigtspunkter til den barske bjergkyst, der står i kontrast til øens mange badestrande. Fra Punta del Hidalgo tager vi en bus tilbage til øens sydlige del og flyver tilbage til Danmark.

Der er ingen tvivl om, at Tenerife kan meget mere end strand og sol. Med mig hjem tager jeg nogle helt fantastiske naturoplevelser, der af uransalige årsager kun er de færreste charterturister forundt. Jeg vil vove at påstå, at Tenerife kan det hele og rummer langt mere, end man forventer af en ø på den størrelse.

Tenerife 27

Aktiv vulkan – Spaniens højeste punkt

Med sine 3.718 meter er vulkanen Teide ikke kun det højeste punkt i Det Kanariske Øhav og Atlanterhavet, men også i hele Spanien.

Teide er en aktiv vulkan, men der har ikke fundet et udbrud sted siden 1909. Den nærende og mineralrige jord omkring Teide betyder, at området giver grobund for en helt unik flora og fauna. Blandt andet vokser der den specielle Teide Bugloss (Echium wildpretii), der bliver op til 3 meter høj.

Det er et helt specielt syn, når blomsten i det sene forår viser sine røde blomster og pryder landskabet omkring Teide. Svævebanen op til Teide går op til 3.555 meter. For at vandre hele vejen til toppen i 3.717 meters højde, skal du ansøge om tilladelse. Det kan du gøre på www.reservasparquesnacionales.es

Spanien

Spanien er et slaraffenland, når det kommer til vandreture, og som noget ret specielt, finder man glimrende steder at vandre året rundt. Landet byder nemlig på alt fra zigzaggende ruter under de himmelstræbende tinder i de høje Pyrenæerne over uforglemmelig pilgrimsvandring på Caminoen til lun vintervandring på de Kanariske Øer og Mallorca

Find din næste tur her

5 skjulte perler på Gran Canaria

Øhop med vandring på De Kanariske Øer

Over Baskerlandets bjerge

An Error Occurred: Whoops, looks like something went wrong.

Sorry, there was a problem we could not recover from.

The server returned a "500 - Whoops, looks like something went wrong."