Du er her:

Nordisk Telemark 2 ULW (Carbon)

Nordisk Telemark 2 ULW vejer 880 gram og er Verdens letteste telt. Et topersoners telt, der kan være i en daypack, uden at det kan mærkes? Det lyder helt umuligt, men det er nu en realitet med dette innovative telt fra danske Nordisk. Vi har testet Nordisk Telemark 2, der med sine 880 gram og en pakkevolumen på kun 41x12centimeter er verdens letteste tolagstelt.

Det er hverken til at starte eller stoppe med at fortælle om Telemark 2, for selvom kampen om de sidste gram for at have det letteste telt er tæt (og Nordisk nu har rekorden), så er det tydeligt, at det ikke kun er vægten, der har været vigtig for udviklingen af dette telt.

Jeg var både skeptisk og spændt på at se det opslået, og havde derfor pakket daypacken, og så var det ellers bare af sted for at finde ud af, hvad det kunne præstere. Teltet er nemt at slå op og tager ikke mange minutter, og når det skal ned igen, kan det gøres på ganske få minutter. Selvom materialerne er yderst tynde, har jeg ikke været bange for at bruge det, og det virker faktisk ikke sårbart. Dog har sejlene deres begrænsninger, og anbefales ikke at bruges i tæt skov eller på skarp klippe.

Når man åbner ind til teltet, rammer man først en 40 centimeter bred apsis, hvor der lige er plads til to mindre daypacks, støvler og kogegrej, hvis du stabler lidt. Ellers er inderteltet rigeligt langt, og der opnås omkring 30 centimeter ekstra i længden i forhold til de fleste liggeunderlag, så man kan nemt smide en daypack med ind i kabinen. Kabinens bredde virkede lidt smal ved første øjekast, men da underlagene blev lagt ud, var der plads nok, uden de skulle overlappe hinanden for meget. Der er ikke plads til større vandrerygsække i teltet – måske er der plads til en dagtursrygsæk i fodenden, men ellers skal de opbevares udenfor.

Nordisk Telemark 2 har én bærende stang, og ydersejlet er lavet af tynd nylon belagt med tre lags silikonecoating, som opnår et vandsøjletryk på 2000 mm (bunden klarer 8000 mm). Kabinen har et grundplansareal på 2,2 m2 og tillader en sidehøjde på én meter. Den er lavet i et let materiale med net for optimal udluftning og med et lille vindue i ydersejlet. Der er gjort meget for at undgå kondens, men på et så lille areal er det meget svært at undgå, men det er nu ikke noget, der har generet mig synderligt.

Ydersejlet bliver forstærket af fire korte stænger, som også øger højden i begge ender, men de har nu også en anden funktion. Åbningen kan nemlig laves om til et lille sejl i regnvejr; ved at tage de fire hjørnestænger ud og sætte dem sammen og smide en ekstra pløk i jorden får du et overdækket areal – perfekt til madlavning, hvis det regner. Selvom stængerne fjernes fra hjørnerne, står teltet stadig pænt udspændt.

Til trods for teltets vindafledende design er det ikke det mest vindstabile telt, og det er på sin vis begrænset af de fire medfølgende pløkker, men der er mulighed for at påsætte flere barduner.

I denne udgave af Nordisk Telemark 2 er stængerne lavet i carbon, som reducerer vægten betydeligt, men samtidig øger styrken. Derudover følger der fire v-formede titaniumspløkker med (kun 9 gram stykket) med godt greb og stor holdbarhed i forhold til vægt og tykkelse. Telemark fås også med aluminiumsstænger samt i både en ét- og topersoners udgave.

I forhold til valg af stænger skal man efter min mening gå hele vejen og vælge carbon, ellers kunne man ligeså godt vælge noget mere rummeligt. En mulighed jeg også afprøvede, var kun at have ydersejlet med, og derved vejer det kun 575 gram. Du ligger tørt, men så er der heller ikke så meget andet at sige. Det er nok mest en løsning for de virkelig ekstreme letvægtere, hvor jeg foretrækker kabinen med.

Det er et telt, der kan bruges til alt fra adventurerace, til den ekstreme letvægter eller til dem, der bare vil frigøre lidt plads i rygsækken. Det egner sig bedst til kortere ture, da de fleste nok vil savne noget mere plads, hvis de skal være af sted i længere tid. Teltet er ekstremt på mange måder, men ikke for ekstremt til at gå for meget på kompromis med funktionaliteten.

Rasmus Simonsen, Lørdag, 27 april 2013, hits: 10721
Log ind