tr?id=1356109654439775&ev=PageView&noscript=1 Det regner ... og hvad så? | Vandring Viden | Danmark | Opdag Verden

Det regner ... og hvad så?

 6 trin til at vandre i regnvejr

shutterstock 1152904802 IryMange forbinder regn med noget dårligt og ubekvemt, da de har haft dårlige oplevelser med regnvejr. Sådan behøver det bestemt ikke at være, hvis man følger nogle simple forholdsregler.

Vejret er en af de ting, man absolut ikke kan gøre noget ved på vandreturen. Man kan dog tilpasse sig, og følger man nogle ret simple forholdsregler, vil man kunne skabe sine egne erfaringer og tage det at blive komfortabel i regnvejr i sit eget tempo. Måske man endda kan ende med at forbinde regnvejr med noget hyggeligt. Her er 6 trin på vejen til at få en god oplevelse i regnvejr.

#1 ACCEPT

Når det regner, bliver man våd. Acceptér det og lad vær med at spilde mere energi på at prøve at undgå det. Så kort og kontant kan det siges.

Skal det siges lidt mere nuanceret, så ser jeg desværre rigtig mange mennesker forgæves forsøge at holde sig tørre, når det regner. Det kan man selvfølgelig godt, hvis man har godt udstyr, og det kun regner i kortere tid, men er man ude i heftigt regnvejr en hel eller flere dage, så er der intet udstyr, uanset hvor godt og dyrt det er, som kan holde én tør. Det eneste, man kan gøre, hvilket også er det nemmeste og billigste, er at acceptere det.

Men hvor slemt er det overhovedet at blive våd? Altså helt isoleret set?

Vi bader hver dag, bader ved stranden, tager boblebad, går i spa osv. Jo, man bliver selvfølgelig langt hurtigere afkølet, når man er våd, og det er lige præcis det, man skal være opmærksom på at undgå.Problemet opstår netop, når man fryser, og ikke når man bliver våd. Umiddelbart har mange en tendens til at koble de to ting sammen, men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være.

I stedet for at have fokus på at prøve at holde sig tør i regnvejr, kan man med fordel skifte fokus til, hvordan man blot begrænser, hvor våd man bliver, at man holder sig varm, når man bliver våd, og hvordan man tørrer hurtigt igen, når regnen stopper.

#2 SKAB VARME

Man kan holde varmen på forskellige måder, mens man er våd. Overordnet er der to hovedpunkter. Det ene er at skabe varme; det andet er at holde på varmen.

At skabe varmen gør man som udgangspunkt ved at bevæge sig. Desto højere intensitet, man bevæger sig med, desto mere varme skaber kroppen. Hvis man af en eller anden årsag ikke kan bevæge sig mere, end man allerede gør, så kan man skabe varme med hjælpemidler udefra, som f.eks. med håndvarmere – de der små dimser, man kan knække, og så varmer de i noget tid.

Alternativt kan man måske koge noget vand, og hælde i en drikkedunk, som kan holde til det.En anden ting er energi tilført fra kosten, som kroppen bruger til at skabe varme med. Hvis kroppens glykogendepoter (sukker) er løbet tør, vil kroppen automatisk skære ned på metabolismen og dermed varmeproduktion. Det betyder, at hvis man går i seng i energiunderskud, er chancen for at fryse langt større.

Desuden bruger kroppen mere energi på at nedbryde proteiner fremfor fedt og kulhydrat, og den skaber dermed mere varme (Den termogene effekt), så man kan med fordel spise proteiner inden sengetid på kolde aftener.

#3 HOLD PÅ VARMEN

Det er vigtigt at have noget tøj på, som kan holde på den varme, man har skabt. Man kan med fordel have merinouldstøj på, da det har den vigtige egenskab, at det varmer, selvom det er vådt. Derudover har merinould også andre brugbare egenskaber som at være antibakterielt og lugtfrit. Jeg vil altid anbefale at vandre i merinouldundertøj samt T-Shirt som inderste lag.

Hvis hvis det er køligere i vejret, kan man tage noget lidt varmere på overkroppen i form at et mellemlag som f.eks. en merinouldtrøje, fleecetrøje eller syntetisk fiberjakke. Undgå dunjakker i regnvejr, da dunene falder sammen, når de bliver våde og dermed mister sin isoleringsevne. Man kan også have skiundertøj lavet i merinould, som man evt. kan lægge sammen med sin dunjakke og soveposen i rygsækken, så man er sikker på at have noget tørt og varmt til om aftenen.

Yderste lag er naturligvis regntøj. Regntøj, som sørger for at holde det meste regn ude, men lige så vigtigt tager det vinden og er derfor en stor faktor i forhold til at holde på varmen. Dog skal man passe på ikke at pakke sig så meget ind, at man ender med at blive våd af sved.

At ‘lufte ud’ ind imellem eller hele tiden for at komme af med sveden kan være en god ide. Her kan det være en god ide at have tøj på, som er designet til formålet. F.eks. en regnjakke med zip-pits (lynlås under armene og siderne) eller regnbukser med dobbeltlynlås hele vejen ned på begge sider. Det gør nemlig, at man kan lufte ud og komme af med varmen, uden at man får vand ind samtidig.

3 råd til at holde på varmen

  1. Brug merinould og T-shirt som inderste lag.
  2. Brug fleece, merinouldtrøje eller syntetisk fiberjakke (ikke dunjakke) som mellemlag.
  3. Brug regntøj som yderste lag.

shutterstock 569135857 Nico

#4 PAS PÅ FØDDERNE

Når det kommer til fodtøj, går jeg altid i vandresko, eller rettere sagt trailløbesko, som er en relativ let og tynd sko, som ikke er vandtæt. Skoene bliver selvfølgelig hurtigere våd, hvis jeg træder i vandpytter og den slags, så dem vælger jeg at gå uden om, men derudover synes jeg kun, at der er fordele ved denne type sko til vandreture.

En af de helt store fordele for mig er, at de tørrer vildt hurtigt igen, hvis de bliver våde. Jeg har testet mine sko ved at gå i vand til knæene, og herefter se hvor længe de var om at tørre, hvis jeg gik med dem. Cirka to timer, hvilket er noget hurtigere end et par vandtætte Gore-tex-vandresko. Og langt hurtigere end et par vandrestøvler.

Vi skal altid passe rigtig godt på fødderne, men når det regner, skal vi være ekstra opmærksomme på dem. Der sker ingenting ved, at fødder bliver våde, men er de våde over flere dage, kan det give problemer. Så længe skoene er plaskvåde, og det står ned i stænger, så er det svært at gøre noget. Dog kan man bruge vandtætte sokker eller plastikposer til fødderne, men det vil ikke være nogen holdbar løsning i længden.

Det eneste, man kan gøre, er at tage skoene af i pauserne og prøve at tørre fødderne og give dem lidt frisk luft.

Når regnen stopper
Så snart regnen stopper, eller man ikke går i vand mere, kan man dog gøre flere ting.
Man kan tage skoene af, vride dem og strømperne, tage det hele på igen og sko og strømper tørrer. Alt efter fodtøj og materiale tager det fra to timer og op efter. Lette sko vil tørre hurtigere end f.eks. Gore-tex eller læderstøvler.

Man kan også tage vandtætte sokker på. Dem kan fødderne ånde igennem, mens de holder fødderne tørre, samtidig med at varmen fra fødderne tørrer skoene. Når skoene så er tørre igen, kan man enten tage de våde sokker på igen og gå dem tørre, eller man kan fiske nogle friske, tørre sokker frem.

Helt generelt er det en god ide at have sokker i merinould på, da de tørrer hurtigt igen, holder på varmen, selvom de er våde og samtidig er meget svedtransporterende.
Tør fødderne helt om natten, og smør dem evt. ind i creme, da vand godt kan udtørre huden på fødderne.

3 råd til fødderne

  1. Tør fødderne så ofte som muligt.
  2. Skift strømper, hvis vejret tillader det.
  3. Gå evt. skoene tørre ved hjælp af vandtætte sokker eller plastikposer.


#5 HOLD UDSTYRET TØRT

Der er ikke noget værre end at gå en hel dag i regnvejr, og når man langt om længe kommer frem til lejren om aftenen, opdager man, at alt ens udstyr er drivvådt; inklusiv soveposen. Det, der personligt holder min morale høj i løbet af en eller flere regnvejrsdage, er, at jeg ved, at jeg kommer til at ligge et tørt sted i en varm sovepose om aftenen. Derfor er jeg meget seriøs i forhold til at pakke mit udstyr på en vandtæt måde.

Det, folk ofte gør, og som jeg selv har gjort i en årrække, er at have et regnslag over rygsækken og en masse mindre drybags inden i. Det fungerer fint, men det har også nogle problematikker. Det første problem er regnslaget, som muligvis er vandtæt, men kun der hvor regnslaget dækker og dermed ikke på ryggen.

Jeg har ofte oplevet, at vand lægger sig i en lille sø nederst på indersiden af regnslaget, som så ofte skulle tømmes. Hvis jeg har været i bjerge, hvor det har blæst meget, mens det har regnet, har jeg en del gange oplevet, at regnslaget er blæst helt af.

Én drybag i stedet for mange
Det med at pakke i en masse drybags, som holder ens udstyr tørt, er en udmærket ide, men problemet er, at drybags bliver runde og dermed er rigtig dårlige til at udnytte pladsen i tasken, da der vil være en masse pladsspild mellem dem.

Jeg er i stedet begyndt at droppe regnslaget fuldstændig og købe en stor drybag, som passer til min taske. Nederst i min drybag lægger jeg soveposen, herefter tøj, så alle de tunge ting og til sidst mad, som presser de nederste ting sammen. På den måde udnytter jeg stort set hele taskens rumfang, samtidig med at jeg holder alle mine ting tørre. I sidelommerne har jeg ting, som kan tåle vand. Ellers er de pakket i en lille vandtæt pose.

Tre råd til udstyret

  1. Drop regnslaget og de mange drybags.
  2. Køb én stor drybag og læg alle tingene i den.
  3. Pak evt. soveposen i en ekstra plastikpose.


#6 I PRAKSIS

Én ting er at have alt det rigtige udstyr, noget andet er, hvordan man bruger det.
Min taske og alle mine ting er altid pakket på samme vandtætte måde, uanset om jeg forventer regn eller ej.

  • Jeg går altid i sko, merinouldundertøj og T-shirt.

  • Hvis vejret er varmt, har jeg kun et par shorts mere på, men hvis det er koldt, har jeg et par tights på samt en regnjakke.

  • Hvis det er rigtig koldt, har jeg altid en merinouldstrøje klar, som er god til regnvejr.

  • Jeg har altid et par regnbukser liggende i et af siderummene på tasken.

  • Hvis jeg ikke har regnjakken på, ligger den sammen med regnbukserne.

  • Jeg bruger ofte regnjakken som det første lag uden på T-shirten, da den tager vinden, og som regel er nok til, at jeg kan holde varmen, selvom det er lidt køligt

  • Hvis vejret tillader det, går jeg i sportsshorts, så hvis det skulle regne, tørrer mine shorts hurtigt igen, og derfor tager jeg ikke regnbukserne på.

  • Hvis det regner hele dagen og er køligt, tager jeg som regel regnbukserne på.
    Pointen er, at mit tøj på vandretur altid er forberedt til regn. Og så kan jeg ellers anbefale, at man øver sig i Danmark, starter med små gåture i regnen og langsomt arbejder sig sikkert hen imod at blive mere komfortabel i regnvejr.

LÆS OGSÅ 

7 tips til at vandre i kulde

Undgå underafkøling

Hold varmen på vinterfjeldet

15 råd til en varm nat i soveposen

Skrevet af: Rasmus Schmidt Gade, Skrevet Tirsdag, 25 februar 2020, opdateret 03 april 2020, læsninger: 6025

Log ind