Du er her:
  • TURBASEN
  • På cykel fra Marrakesh til Sahara

På cykel fra Marrakesh til Sahara


Cykelturen her går gennem Marokko – fra magiske Marrakesh over Atlasbjergene til Sahara. En tur gennem vilde landskaber med øde bjergpas, orange sandstorme og sære ørkenoversvømmelser i et land med traditionsrig kultur, ældgamle karavaneruter og eventyrlige landsbyer.

Dag 1: Marrakesh – Toufliht (67 kilometer)
Turen starter mit i Marrakesh gamle bydel, på markedspladsen Jeema El-Fna, der er fredelig om morgenen, men vågner til dåd om aftenen. Det går nemt med at komme ud af Marrakesh, trafikken er ikke slem, og snart er man på landet.

Ruten er flad de første 20 kilometer, inden den stiger stødt op i Atlasbjergene resten af dagen – sjældent stejlt, men jævnt op.

Langs vejen er der kaktus som gror i den røde jord, der er små landsbyer, hvor man kan få en forfriskning og i lille Toufliht er der et fint, simpelt hotel/guest house, Auberge Toufliht, hvor man passene kan tilbringe natten. 

Dag 2: Toufliht – Telouet (65 km)
Det går op ad fra det første pedaltråd, da dagens første mål er bjergpasset Tizi n' Tichka i 2.260 meters højde. Vejen er fin, trafikken fredelig og de rå landskaber bliver flottere og flottere, jp højere man kommer op.

Der er landsbyer undervejs, hvor man kan få en friskpresset appelsinjuice eller en tajine til frokost. Der er flere kaktusser i vejkanten, indtil man kommer så højt op, at der ikke gror noget mere, men bjergene bliver golde. Heroppe er der en række hårnålesving til toppen af passet.

Kort nede på den anden side går en lille vej mod øst og den lille by Telouet. Landskaberne er flotte med rød jord, grønne træer og en stor himmel. I Telouet er der flere steder at sove plus en kasbah, der ligger på den gamle karavanerute mellem Sahara og Marrakesh.

Den gamle fæstning er en smule forfalden, men det er værd at svinge forbi.

Dag 3: Talouet – Ait Ben-Haddou – Ouarzazate (77 km)
På tredjedagen bliver landskaberne spektakulære. Den lille går snor og slynger sig gennem rustrøde slugter. Gamle kashah’er og landsbyer smelter sammen med den røde jord, da murstenene er lavet i de sammen farver. Meget, meget smukt.

Efter nogle vidunderlige timer åbner landskaberne op, og man når Ait Ben-Haddou, hvor 1001 nats-referencerne får frit løb. Den gamle fæstning ligger på en ørkensukkertop over en bred dal, og bag de høje palmer ligger rødklinede lerhuse under den skaldede top.

Det er et sted, der i al sin eventyrlighed virker nærmest velkendt. Det er det på sin vis også, for en lang række storfilm er delvist blevet optaget her; Gladiator, Babel, Alexander, Jagten på Nilens juvel, Mumien, Kundun og The Last Temptation of Christ for blot at nævne et par stykker.

Herefter kommer man ud på hovedvejen mod Ouarzazate, som ikke er det mest inspirerende, men hurtigt overstået. Ouarzazate er en af de største byer undervejs med masser af steder at bo og spise.

Dag 4: Ouarzazate – Kelaat M'Gouna (94 km)
Ørken, ørken, ørken. Dagen her går gennem stor, åben ørken. Af og til står et par ranke, slanke palmer langs vejen, og der er nogle små landsbyer, men ellers er det rå ørken under en enorm himmel. Er man til store, åbne landskaber, er det en smuk dag.

Dag 5: Kelaat M'Gouna – Gorges du Dades (30 km)
Turens eneste ’kedelige’ dag, som man evt. kan slå sammen med dag 4. Det meste af dagen er der spredt bebyggelse langs vejen, og det er ikke særlig charmerende. Til gengæld kommer man frem til begyndelsen af Gorge du Dades, som er aldeles spektakulær.

Det kan stærkt anbefales at overnatte på charmerende Auberge des Jardin du Dades, som bliver drevet af en familie, ligger med fin udsigt, har simple, fine værelser og virkelig lækker lokal mad. Der er også masser af andre muligheder for god overnatning, da en del turister lægger vejen forbi. 

Dag 6: Dagstur ind i Gorge du Dades (40km)
Kombiner en hviledag med en dagstur ind i de orange, smalle kløfter. Her er smukt, dramatisk – og vejene er til tider enormt stejle, så det er fint at lade bagagen bliver på hotellet og tage en dag til blot langsomt at suge landskaberne til sig.

Dag 7: Gorges du Dades – Tizi n’ Tazazert – Nkob (95 km)
Turens kongeetape. Intet mindre. Man lægger kløfterne bag sig, kører gennem byen Boumalne og drejer snart fra hovedvejen mod øst og ud på en lille asfaltvej, der leder fra ørkenen mod en bjergkæde.

Vejen bliver mindre og mindre, der er et par små landsbyer undervejs og man når det spektakulære pas Tizi n’ Tazazert, der ligger i klippefyldte bjerge.

På den anden side går det stejlt – meget stejlt – ned ad bjergsiden med vilde udsigter ned over et voldsomt landskab, hvor Jordens tektoniske plader har revet og flået i klipper og dannet dybe sprækker.

Vel nede fortsætter man gennem kløfter til man når den smukke, gamle by, Nkob, der ligger i ørken omgivet af palmer. Selve byen er bygget i sandsten og er ganske charmerende.

Dag 8: Nkob – Zagora (100 km)
Tilbage på større, men fredeligt, veje går det gennem åben ørken og videre til Draa-dalen, der ligger på den gamle karavanerute til Timbuktu.

Vejen er i glimrende stand og fører én gennem små landsbyer, der ligger omgivet af store daddelplantager, hvor palmerne står grønne og smukke i ellers tør ørken. Det er floden Draa, der sørger for, at de kan gro her.

Zagora er en større by, hvor der er fine steder at overnatte, gode fortovscafeer og gode restauranter.

Dag 9: Zagora – Tagounite (58 km)
Det begynder at føles som at cykle i Sahara. Der begynder at blive strækninger med fint ørkensand langs vejen, og Atlasbjergene med berbernes kashba’er føles uendeligt langt bagude.

Nu er der i stedet flækker med bastante lerhuse, der sender tankerne mod den tørre vind længere mod syd til det Afrika, der ligger syd for Sahara.

Tagounite er ikke charmerende, men der er værd at finde en af de små cafeer i byen og se livet drive forbi på gaden over en kop myntete.

Dag 10: Tagounite – Mhamid (30 km)
De sidste kilometer til Mhamid, hvor vejen ender i en rundkørsel, og der ikke er langt til grænsen til Algeriet, er utroligt fine.

Der er lange stræk gennem stor ørken, stort set ingen trafik, masser af stilhed, lidt op og nedkørsler og så er der den helt specielle følelse af at være cyklet så langt ud i Marokko, man kan komme.

Mhamid er ikke noget specielt, men der er glimrende steder at overnatte. 


Aktivitet

Cykeltur


Land

Marokko


Turlængde

640 km


Tid

10 dage


Type

Ruteforslag


Pris


Denne tur er bedst i:

  • Marts
  • April
  • Maj
  • September
  • Oktober
  • November

Dag for dag


Læs artikel

Turen er kun tilgængelig for Plus-medlemmer

Bliv medlem og få adgang til Opdag Verden

Som Plus-medlem af Opdag Verden har du adgang til ruter 

Ruterne indeholder viden som:

Sæson, hvornår er det godt at tage på tur. 
Hvor er Lejrpladser og er der vandrehjem, hytter eller anden overnatning. 
Hvor kan jeg få mad og vand på turen.
Transport til og fra ruten.
Links til mere info.
Kort over ture & GPX fil du kan bruge på din GPS.
Fotos fra turen.

Udover Turbasen får du magasinet 6 gange om året, rabat på ture, kurser, grej og meget mere, klik videre til Bliv medlem og se hvad du får for 299 om året.

Værd at vide


Leje af cykler i Marokko

Du kan tage din egen cykel med til Marokko (skil den ad og put den i en papkasse til flyveturen), men man kan også leje glimrende cykler i Marrakesh hos hjælpsomme Atlas Sport for 20 euro om dagen.

Cyklerne er i glimrende stand, og kommunikation og service inden turen fortrinlig. Det er en fornøjelse ikke at skulle bøvle med at have vores egne cykler med flyet, men i stedet blot flyve med håndbagage.

Tjek www.atlas-sports.com. Folkene fra butikken arrangerer også cykelture ud i landet – tjek www.bike-morocco.com.

Pakkelisten

Man kan cykle turen med lidt lidt oppakning, da det er muligt at overnatte indendørs hver aften. 

Jeg havde pakket let, da vi ikke skulle campere. Det var en fornøjelse at køre med så lidt vægt, og jeg manglede ingenting – faktisk fik jeg ikke brug for tingene i mit lille værktøjssæt, men det er altid godt at have med.

Her er, hvad jeg pakkede til cykelturen gennem Marokko.

På kroppen: Sko, strømper, cykelshorts, shorts, tynd merinotrøje, skaljakke, cykelhjelm.

I den lille styrtaske: Pas, penge, dankort, powerbank, telefon oplader, kamera + oplader og ekstra batteri samt solbriller.

I 12-liter Ortlieb-tasken på bagagebæreren: Et par ekstra strømper, et par boxershort, en T-shirt, et par bukser, en fleece, en kasket, toiletsager (tandbørste, tandpasta, solcreme og læbepomade), en roman og værktøj (cykelpumpe, lappegrej, unbrakonøgler, ekstra bremse- og gearkabler, cykelolie).

Den bedste årstid at cykle i Marokko

De bedste tidspunkter til turen er i efteråret og foråret.

Marrakesh bliver voldsom varm om sommeren, mens der bliver koldt i bjergene om vinteren, hvor der også falder en del sne. 

 

Overnatning i Marokko

Det er muligt at overnatte på hoteller, i kasbah’er og simple hytter i byer og landsbyer undervejs på hele turen.

Det er ret nemt at finde steder at overnatte, standarden er generelt rigtig fin, og maden er glimrende.

Vil man gerne booke i forvejen, er det nemt at klare på f.eks. hotels.com.

Man kan få rigtig fine dobbeltværelser for omtrent et par hundrede kroner per nat.

Man kunne også sagtens have sovet i telt i såvel Atlasbjergene som i Sahara. 

Transport

Flyv retur til Marrakesh.

Når turen slutter i Mhamid, går der direkte busser tilbage til Marrakesh. Det tager 10 timer. 

Det er en god ide at informere folkene på busstationen om at der skal en cykel eller to med på bussen, dagen inden bussen går.

Man kan bestille billetter med CTM online

Log ind