Chiagrød med bær

Til morgenmaden (eller desserten)

Her er en lækkerbisken til turmorgenmaden (eller desserten). Ud over at være ekstrem simpel at lave, så er grøden supersund. Derudover vejer ingredienserne meget lidt, og de bliver ikke for gamle, så du kan have dem med på længere ture. Og der er masser af muligheder for at tilpasse opskriften.

IMG_2178.jpg
Skrevet af: Tore Grønne
Opdateret den 15. nov 2018

Her er en lækkerbisken til turmorgenmaden (eller desserten). Ud over at være ekstrem simpel at lave, så er grøden supersund. Derudover vejer ingredienserne meget lidt, og de bliver ikke for gamle, så du kan have dem med på længere ture. Og der er masser af muligheder for at tilpasse opskriften.

Det skal du bruge

  • 40 g chiafrø

  • 250 ml vand

  • 2 tsk. honning

  • En god håndfuld bær; f.eks. hindbær, blåbær eller jordbær. Pluk dine egne friske bær, hvis du kan. Pak ellers frysetørrede bær hjemmefra.

  • Mandler, valnødder, solsikkefrø osv.

IMG 2171

Sådan gør du

  1. Bland chiafrøene med vand og lad dem stå i ca. 20 minutter. Rør blandingen godt rundt i flere omgange, så frøene ikke klumper sig sammen.

  2. Bland honning + dine yndlingsnødder og bær i.

  3. Færdig. Klar til at spise.

Gourmetversionen
Har du mulighed for det, så skift vand ud med mandelmælk og se dine turkammerater falde bagover, når du serverer.


Chiafrø
De små chiafrø indeholder masser af god næring. I de 40 gram, den her opskrift byder på, er der således bl.a. cirka 16 gram fiber, 6 gram protein, 13 gram fedt (hvoraf de cirka 7 gram er omega-3 syrer; en større procentdel, end man f.eks. finder i laks), kalcium, B-vitaminer og antioxidanter.

Læs denne artikel

OG ALLE ANDRE ARTIKLER
FRA KR. 29 OM MDR.

Du kan annullere, når du vil. Der er ingen binding.

Allerede eller tidligere medlem?

Andre spændende artikler


Kom i form til turen

Kom i form til turen

MIKROEVENTYR I DANMARK

MIKROEVENTYR I DANMARK

Skovvisdom på skrift

Skovvisdom på skrift

Log ind