Du er her:
  • ARTIKLER
  • Mørkeræd ? Bliv ven med mørket

Mørkeræd ? Bliv ven med mørket

5 gode råd til hvordan du kan blive mørketryg

Er du også en af dem, der ser bøhmænd og hører spøgelser alle vegne, når det er mørkt? Her er, hvad jeg gjorde for at sige farvel til mørke-angsten (og som du også kan lære). 

Gitte-holtze-moerke.jpg
Skrevet af: Gitte Holtze
Opdateret den 22. sep 2022

Er du også en af dem, der ser bøhmænd og hører spøgelser alle vegne, når det er mørkt? Her er, hvad jeg gjorde for at sige farvel til mørke-angsten (og som du også kan lære). 

Kalenderen står på oktober, dagene bliver kortere og kortere, de mørke timer flere og flere. Og så er det jo slut med at være ude. Ikk’?

Nej. Outdoorliv kan dyrkes hele året (bare med lidt mere tøj på fra oktober til april), også når det er mørkt, i hvad der føles som hele døgnet.      Man kan endda få nogle helt andre vilde oplevelser, når verden er pakket ind i mørke. For pludselig bliver ens næse utrolig dygtig til at opfange dufte. Ens ører skarpere. Verden bliver en anden, selv velkendte steder ser anderledes ud, stilheden lægger sig over landskabet som en dyne og skaber en sælsom magisk atmosfære.

Men hvad så hvis man ikke synes, det er særligt magisk, bare uhyggeligt? Hvad nu hvis man ligefrem er utryg ved at være ude i mørket?

Jeg har været sådan en, der ikke var specielt vild med ikke at kunne se. Selv om jeg måske ikke ligefrem var panisk angst for bøhmænd, syntes jeg ikke ret godt om at være på tur i mørke. Min fantasi var altid på overarbejde, og min hjerne brugte en del negativ energi på at gå i frygt-mode ved hver en lyd, jeg ikke kunne identificere (og dem var der mange af.)

Det var temmelig anstrengende, og også lidt fjollet, for rationelle mig vidste jo godt, at der ikke var så meget at være bange for. Jeg var i præcis de samme omgivelser, som jeg uden problemer ville tralle rundt i midt på dagen.

Læs denne artikel

OG ALLE ANDRE ARTIKLER
FRA KR. 29 OM MDR.

Du kan annullere, når du vil. Der er ingen binding.

Allerede eller tidligere medlem?

Så jeg besluttede at gøre noget ved det.

Fordi jeg var træt af, at det ødelagde noget af min glæde ved at være på tur. Jeg ville gerne være tryg – sidde roligt ved et bål, kunne se på stjerner, få øje på dyr der kun er aktive om natten, eller “bare” opleve den stille mørke natur UDEN at sidde ængsteligt på spring.

Indrømmet – det tog nogle gange. Og de første gange var jeg ikke alene, jeg gik kun steder, jeg kendte rigtig godt (i dagslys), og helst på nætter med fuldmåne. Havde altid min telefon lige ved hånden. Og i starten fyrede jeg op for min pandelampe i det sekund, tusmørket så meget som overvejede at nærme sig.

Men øvelse gør som bekendt en eller anden form for mester. Og for hver gang jeg tog ud, og der ikke skete noget af alt det, jeg kunne bilde mig selv ind, lå på lur efter mig, blev jeg mere tryg. Langsomt blev jeg venner med mørket. Slukkede lygten. Gik nye veje. Gik alene. Gik uden beroligende lyde i ørerne.

Ja, jeg kan stadig godt være ekstra opmærksom på ukendte lyde, og ja, har stadig fantasi til at få et par katteøjne til at ligne noget fra en sci-fi-film, men jeg er blevet ret god til ret hurtigt at slå de tanker ned. Og er nu der, hvor jeg er så glad for at være i min egen lille boble i mørket, at jeg kan finde på at tage på tur midt om natten – bare fordi verden er gået i sort.

5 gode råd til hvad du kan gøre for blive mørketryg:

  1. Tag ud på steder, du kender. Selv om det føles anderledes i mørket, vil der være tryghed i den sti, shelterplads eller strand, du har været på før.
  2. Tag en ven, kæreste, nabo eller noget fjerde med. Du skal nok få masser af mørketræning alligevel, men det kan være rart med menneskelig kontakt – og hyggeligt at være af sted sammen.
  3. Hav din telefon med. Og brug den til at være i kontakt med nogen derhjemme, hvis du har behov for det. En kendt stemme kan gøre meget, ligesom bare visheden om, at du kan ringe (efter hjælp) psykologisk har en effekt.
  4. Sluk pandelampen så meget du kan. Når dine øjne har vænnet sig til mørket (og det kan tage op til 45 minutter, fra du slukker lygten), kan du se mere af omgivelserne, end du garanteret tror. Start eventuelt med at tage ud på en aften/nat med fuldmåne eller i et åbent område fremfor en skov, hvor mørket ikke er så tæt.
  5. Tænk (eventuelt inden du tager af sted) så realistisk som muligt på, hvor stor sandsynligheden er for, at det du frygter, kommer til at ske. Er der årsmøde i Øksemordernes Klub lige der, hvor du er? Nej, vel. Er det træ med de strittende grene i virkeligheden en trold? Nok ikke.

Rigtig god tur i mørket.

Andre spændende artikler


Kyst til Kyst Stien

Kyst til Kyst Stien

Camønoen til fods

Camønoen til fods

Ny bog med opskrifter på bålmad

Ny bog med opskrifter på bålmad

Log ind