Du er her:

Aflivning af 13 turmyter

Kaare Meldgaard tager temperaturen på en flok myter.

Der er masser af myter, floskler og kække talemåder, der fortæller os hurtige sandheder – også når det kommer til vandreture. Nogle er dem halve sandheder, andre er decideret usande. Vi tager temperaturen på en flok myter.

shutterstock_1050612818_Luk.jpg
Skrevet af: Kaare Meldgaard
Opdateret den 17. nov 2022

Der er masser af myter, floskler og kække talemåder, der fortæller os hurtige sandheder – også når det kommer til vandreture. Nogle er dem halve sandheder, andre er decideret usande. Vi tager temperaturen på en flok myter.

1. Ud på tur, aldrig sur

Så har man tydeligvis ikke været på tur med en, der har for lidt snacks med. Selvfølgelig kan man blive ”sur på tur”. Det kan være herligt og berigende at være på tur, men en vigtig lærdom er også, at man ikke må forvente, at alt bare er eventyrligt og fantastisk. Så bliver man skuffet. Turlivet er jo som resten af livet både hårdt, til tider koldt, myggefuldt og meget andet. Det er vigtigt at erkende og tillade sig selv lidt surhed undervejs.

2. Det skal gås væk

Næsten helt korrekt. Som gamle Søren Kirkegaard siger, så ”tab for alt ikke lysten til at gå. Jeg går mig hver dag det daglige velbefindende til og går fra enhver sygdom. Jeg har gået mig mine bedste tanker til, og jeg kender ingen tanke så tung, at man jo ikke kan gå fra den.” Sygdom og skader skal selvfølgelig ikke nødvendigvis gås væk – men det skal prøves! – og det er selvfølgelig vigtigt at erkende, når kroppen siger fra, man er syg, skadet og bare ikke er klar til at gå. Ikke alt kan gås væk. 

Læs denne artikel

OG ALLE ANDRE ARTIKLER
FRA KR. 29 OM MDR.

Du kan annullere, når du vil. Der er ingen binding.

Allerede eller tidligere medlem?

3. Du kan sagtens bruge biologisk nedbrydelig sæbe i vandløb og søer

Det er måske ikke så meget en myte, men fordi noget beskrives som biologisk nedbrydeligt, er det ikke nødvendigvis godt for naturen, at man bruger det i søer og vandløb. Det kræver nedsivning gennem jord og sand, før det på mindre skadelig vis kan optages, så sørg for ikke at hælde opvaskevand ud i søer og vandløb. Brug heller ikke bionedbrydelig sæbe ved badning direkte i vandet, men bevæg dig mindst 50 meter, og gerne længere væk, når du skyller kroppen i sæben.

4. Underafkøling sker kun om vinteren

Selvfølgelig er risikoen for underafkøling potentielt større om vinteren, men noget af det værste vejr, når det kommer til underafkøling, hypotermi, er fem grader, regn og blæst. Vand køler meget hurtigt, og der er desværre tragiske tilfælde med folk, der er døde af hypotermi om sommeren i bjergene, fordi de ikke har taget ordentligt udstyr med. Jeg har altid handsker og vandtætte skalluffer med på sommerbjergture, for mister du først evnen til rigtigt at bruge dine hænder, så er selvredning tit svært.

5. Med GPS og mobil er der ikke behov for kort og kompas

Både ja og nej. Det kommer an på, hvor, hvornår og hvordan du er afsted på tur. På en kort dagstur i Danmark klarer man sig fint uden kort og kompas, men på tur i fjeldet – specielt væk fra tydelige stier – tager jeg altid kort med. Mobilen er sværere at bruge i dårligt vejr, og er det koldt nok, virker den meget dårligt. Desuden fortæller din mobilapp dig kun en del af sandheden om terrænet. Det er derfor vigtigt at optræne evnen til at afkode landskaber.

6. Tag førstehjælpsgrej med - så er du (mere) sikker

Ja, først og fremmest handler det jo altså om, at du ved, hvordan du skal reagere i tilfælde af uheld. Og at du ved, hvordan du bruger det førstehjælpsudstyr, du har med. Førstehjælp i naturen – specielt på mere eksponerede steder, hvor det er meget varmt eller koldt, hvor der er meget vind, og det er vådt – handler først og fremmest om sikring af den tilskadekomne og at vurdere, om skaden kan behandles. Medmindre man er sundhedsfagligt uddannet, så er det for de flestes vedkommende ret minimalt, hvad man har brug for og kan bruge. Viden og evnen til at handle er ofte vigtigere end udstyr.

shutterstock 1757363924 eve

7. Du må max bære 20% af din kropsvægt i rygsækken

Ja, hvor meget må og bør man bære på ryggen? Nogle siger 20 % af ens kropsvægt, andre siger 25%, og der er dem, som mener, at alle kan gå med 30 kilo eller mere. Det bedste råd? Gå med så lav vægt, som erfaring, komfortniveau og pengepung tillader dig. Her snakker vi om ”rene” vandreture og ikke hyggeture i f.eks. shelteret. Typisk vil jeg mene, at den maksimale vægt bør være 15 kilo alt inklusivt – og gerne lettere.

8. Frysetørret mad er den letteste, hurtigste løsning, når det kommer til turmad

Hmm, det er i hvert fald en af de dyreste og mest affaldsskabende. Du kan lave lige så let, hurtig samt mere varieret og velsmagende mad ud af ret få ingredienser – som f.eks. couscous, kartoffelmos, ost, tørret kød, svampe, grøntsager, olivenolie, mayonnaise, pesto, nødder osv. Man spiser lokale råvarer, couscous tager lige så kort tid som frysetørret mad at tilberede, man bestemmer selv portionsstørrelsen, og prisen er ca. en tredjedel. 

9. Du skal undgå at få våde fødder

Altså, man skal jo ikke hoppe i enhver vandpyt og å på vejen, men våde tæer tager man ikke skade af. Typisk vandrer man jo afsted, så fødderne bliver ikke rigtig kolde, medmindre temperaturen er under 5 grader eller noget i den stil. Selvfølgelig skal man ikke gå dagevis i streg med våde fødder, men med ventilerede sko tørrer fødderne hurtigt igen. Sørg blot for at få dem tørret, når du holder pause og er i lejr.

 

Det er altså en dårlig ide i længden – lidt som at tisse i bukserne for at få varmen.

 

10. Drik alkohol, hvis du fryser

De fleste ved efterhånden godt, at den ikke holder. Du føler dig varmere på grund af blodtilstrømning til huden, men alkohol sænker din krops kernetemperatur. Det er altså en dårlig ide i længden – lidt som at tisse i bukserne for at få varmen.

11. Du har brug for hoftebælte på din rygsæk til at tage det meste af vægten

Ja og nej. Kommer du over 8-10 kilo i rygsækken, så har de fleste brug for hoftebælte. På lettere rygsække er det typisk ikke nødvendigt, men der kan være rigtig gode grunde til at bruge det, hvis man har skulder- eller rygproblemer. Som udgangspunkt sidder en rygsæk dog meget bedre på skuldrene, tæt til kroppen og tyngdepunktet, hvor den følger kroppens bevægelser modsat store, stive rygsække, hvor man tit får følelsen af, at de går mere tur med én end omvendt.

12. Mos gror på nordsiden af et træ

Ja – men typisk også på alle de andre sider. Det eneste tilfælde, hvor du typisk kan skelne, er på et enkeltstående træ, som får sollys fra alle vinkler helt ned til foden. Der dannes jo mos i skygge, og når træet bliver fugtigt, og det er der hele vejen rundt om træerne i en tættere skov.

13. Tag mobil med på tur, så er du (mere) sikker

Ja og nej. Redningstjenester verden over melder desværre om hyppigere og hyppigere tilfælde med folk, der går dårligt forberedte ud i naturen uden erfaring eller med ordentligt udstyr, fordi ”mobilen viser vej”. De tror typisk, at de bare kan ringe efter hjælp i tilfælde af uheld/problemer, men det er ikke altid tilfældet. Mobilen kan være en hjælp, men tjek inden turen, om der er mobildækning i området, du skal ud i.

shutterstock 2050252418 Pet

Andre spændende artikler


ILD – EVENTYRLIG MAD

ILD – EVENTYRLIG MAD

Sådan vælger du vandrebukser

Sådan vælger du vandrebukser

Interview med nordmanden Lars Monsen

Interview med nordmanden Lars Monsen

Log ind