Hvorfor bruge vandrestave?

Fordele og ulemper ved at bruge vandrestave

Hvorfor egentligt bruge vandrestave? Jo, det er der rigtig mange gode grunde til. Faktisk kan stort set alle vandrere få gavn af et par. Læs blot med her og find ud af hvorfor.

vandrestave-567.jpg
Skrevet af: Kaare Meldgaard - Foto: Tore Grønne
Opdateret den 23. jan 2023

Hvorfor egentligt bruge vandrestave? Jo, det er der rigtig mange gode grunde til. Faktisk kan stort set alle vandrere få gavn af et par. Læs blot med her og find ud af hvorfor.

Tap, tap. Tap, tap. Tap, tap. Stavene leder intuitivt efter deres næste fodfæste. De er blevet en forlængelse af min krop, næsten på linje med fødderne. Rytmen skaber en flowtilstand, mens jeg bevæger mig gennem det skotske højland. Her er ingen sti, men højmose med masser af småhuller, vand, stenmark og steder, hvor man let kunne falde, og hvor man hele tiden skal være opmærksom på det næste skridt. En tanke rammer: hvor er jeg glad for mine vandrestave.

Og nej, det er ikke kun for gamle mennesker – spørg f.eks. Erik B. Jørgensen, der vel er et af Danmarks mest kendte friluftsmennesker og har baggrund i såvel Jægerkorpset som Sirius-Patruljen. Han sværger til vandrestave. Man kan nemlig være nok så stærk og have nok så meget erfaring, men vandrestave gør dele af vandreturen lettere og mere behagelig. Det er heller ikke uden grund, at hyrder i århundreder har brugt stave til at bevæge sig op og ned i bjerge og bakker. Så kort sagt: vandrestave er for alle.

Personligt bruger jeg meget sjældent vandrestave på kortere dagsture i Danmark, men de er nyttige og kommer for alvor til deres ret på de lidt længere ture. Det kan være ture, der måske er lidt hårdere, hvor terrænet er kuperet eller ujævnt, eller hvor man har noget vægt i rygsækken. Et godt råd er: Prøv det af og se, hvilke ture de fungerer bedst på for dig.

Læs denne artikel

OG ALLE ANDRE ARTIKLER
FRA KR. 29 OM MDR.

Du kan annullere, når du vil. Der er ingen binding.

Allerede eller tidligere medlem?

9 FORDELE VED AT BRUGE VANDRESTAVE

1. Aflastning:

De fjerner belastning specielt nedad. Studier har vist, at de kan aflaste underkroppen op mod 25% ved at tage fra gennem albuer og skuldre og dermed skåne knæ, hofter og ankelled, som nemt kan blive hårdt belastet på f.eks. længere strækninger ned ad bakke i bjerge (de fleste, der har vandret meget i bjerge, ved, at det er hårdere ved kroppen at vandre nedad, ikke opad).

2. Ekstra fremdrift:

Specielt opad, men også på flade strækninger, hjælper stavene. Har man vandret i stejle græsbakker uden stier i f.eks. Skotland eller Norge, ved man, hvor meget stave kan hjælpe én med at komme fremad.
 

3. Bedre balance & ekstra støttepunkter:

Selvom vi er udviklet til gang på to ben, så giver balancen i ujævnt terræn dog stadig til tider lidt udfordringer. Et par ekstra støttepunkter, når man går på stenmark, knoldet højmose eller bare på en ujævn sti kan give både sikkerhed for fald og gør samtidig, at man kommer nemmere og mere behageligt gennem terrænet.
 

4. Mere rank kropsholdning:

Vandrer du med rygsæk, aflaster stavene din ryg og giver bedre bevægelse.
 

5. Ekstra sikkerhed ved krydsning af vandløb:

Ved vad over vandløb kan stave tit være helt essentielle for at kunne komme sikkert over på den anden side. De ekstra anker- og støttepunkter hjælper meget.
 

6. Bedre cirkulation i hænderne og underarmene:

Vandrer du med (især en større) rygsæk og hænderne pegende nedad, kan de blive kolde, komme til at gøre ondt eller blive følelsesløse. Her både løfter og aktiverer stavene. Folk med cirkulationsproblemer i armene, som har tendens til følelsesløshed og kolde hænder, har derfor stor gavn af stave.
 

7. Baner vejen:

Vandrestave kan bruges til at vifte bevoksning, brændenælder, stikbuske og andet til side, når man kommer vandrende. 
 

8. Kan bruges som stænger til telt og tarp:

Bruger du tarp udenfor skovområder, så er vandrestave meget brugbare som transportable opsætningspunkter, og en del letvægtstelte bruger efterhånden vandrestave som teltstænger i stedet for dedikerede stænger. Det sparer vægt og skaber også nogle meget stærke/stabile telte, da vandrestave er ret kraftige og stærke i forhold til traditionelle teltstænger. 
 

9. Forsvar mod hunde:

Ja, det lyder måske fjollet, men ved flere lejligheder har jeg personligt sparet mine ben fra et par hundetænder ved hjælp af vandrestavene. 
 

4 ULEMPER VED VANDRESTAVE

1. Kan beskadige naturen yderligere:

Den hårde karbidspids kan skade naturen, da den graver sig ned og kan ”åbne” overfladen op for yderlig erosion.
 

2. Kan være lidt besværlige:

På visse stræk er vandrestave lidt i vejen – f.eks. ved tæt bevoksning omkring stien. Derudover har man hænderne fulde, hvor de måske skulle tage billeder eller andet. Men det er der heldigvis råd for. 
 

3. Ekstra vægt:

Bruger man ikke rigtigt stavene, er det bare ekstra vægt i rygsækken. Er terrænet ret fladt, og hjælper vandrestavene minimalt, så er det også mest bare ekstra vægt i hænderne.
 

4. Du forbrænder flere kalorier:

Det kan jo både være godt og skidt. Det var en af grundene til, at Nordic Walking blev ret populært i sin tid, men på tur er det jo ikke nødvendigvis en fordel. Du forbrænder mere, fordi du aktiverer flere af kroppens store muskelgrupper, og dit energiforbrug per kilometer er derfor lidt højere.
 
 

BONUSTIP: Hvordan finder jeg den rette længde på vandrestavene?

Du ganger såmænd blot din højde med 0,68, og så har du længden på den vandrestav, der passer til dig. Jeg er f.eks. 175 cm høj, så regnestykket giver 119 cm. Skal jeg have en fastlængdestav, skal den så være 120 cm, for ligger du mellem to længder, er det typisk bedst at runde op. 

Andre spændende artikler


Pakkelisten til hyttevandring

Pakkelisten til hyttevandring

Nepal med drengene

Nepal med drengene

Nepal efter jordskælvet

Nepal efter jordskælvet

Log ind