10 gode grunde til at bruge vandrestave

Her er 10 gode grunde til, hvorfor du skal have dine vandrestave med.

shutterstock_62091751_Jens_.jpg
Skrevet af: Casper Devantier
Opdateret den 23. jan 2018

Her er 10 gode grunde til, hvorfor du skal have dine vandrestave med.

Skåner dine led

Vandrestave aflaster belastningen på ankler, knæ og hofter. Flere studier har vist, at vandrestave kan fjerne op mod 25 % af trykpåvirkningen fra dine knæ, hofter og ankler. Lyder det vildt? Så tag en fyldt rygsæk på og træd op på din vægt derhjemme. Tag et par vandrestave i hænderne og placer dem på hver side af vægten – selv med et nænsomt tryk på stavene vil du straks se, at kiloene forsvinder på vægten. Tænk bare, hvad det kan aflaste dit knæ for hvert eneste skridt…


Fart over feltet

Når du bruger vandrestave, aktiverer du flere muskelgrupper (primært arme og overkrop), end hvis du vandrer uden stave. Det betyder, at du har flere muskler til at drive dig frem, og derfor vil brug af vandrestave oftest være med til at øge din gennemsnitshastighed. Samtidig vil vandrestave også gøre det lettere for dig at opretholde en ensartet rytme, som også vil være med til at øge farten – særligt på fladt, ikke-teknisk terræn.


Krykker

Det er aldrig til at vide, hvad der vil ske, når du er på tur. Vrider du om på anklen, eller slår du knæet, vil du så helst have vandrestave eller være foruden?


Ekstra teltstang

Læs denne artikel

OG ALLE ANDRE ARTIKLER
FRA KR. 29 OM MDR.

Du kan annullere, når du vil. Der er ingen binding.

Allerede eller tidligere medlem?

Shelter vandrestavDer findes flere tarp-opsætninger, hvor vandrestave er en del af designet. På den måde slipper du for at slæbe en eller to teltstænger med. Eller skulle du være så uheldig, at en teltstang knækker, eller dit telt falder sammen, så har du en justerbar og stærk reserve i dine teltstænger, så du i det mindste kan lave en simpel tipi og komme gennem natten.


Friskere ben

Du kan spare kræfter i benene ved at bruge vandrestave, simpelthen fordi du fordeler noget af belastningen til armene og overkroppen. Studier har vist, at brug af vandrestave kan aflaste benmusklerne med omkring 15 %, og det er da værd at tage med.


Off-piste machete

Når du går uden for stierne, kan du bruge dine vandrestave til at holde tornebuske og brændenælder på afstand og selvfølgelig fjerne de edderkoppespind, der krydser dit spor.


Hjælp til vandpassager

Krydsning af en hurtigstrømmende flod (eller hvilket som helst vandløb for den sags skyld) uden hjælp til at holde balancen og til at teste, hvad der venter forude, er en opskrift til en svømmetur. Hav respekt for alle vandpassager, og dér kan vandrestave være en rigtig god hjælp. Og så er vandrestave selvfølgelig en rigtig god ekstra hjælp, hvis du skal balancere på en træstamme, der ligger over en flod.


Bedre balance

Hvis terrænet er meget kuperet og vanskeligt fremkommeligt, er det oftest meget lettere med fire støttepunkter i stedet for to. De to ekstra støttepunkter fra vandrestavene gør også, at du står meget bedre fast på glatte overflader som fx mudder, sne og løse sten.


Sikkerhed: Mærk på terrænet

Brug dine vandrestave som sonde til at mærke på terrænet foran dig - fx ved en snebro, dybde på vandløb eller kviksand. Det kan afsløre meget mere, end dine øjne kan se.


Afværg kvæg

Vi mener selvfølgelig ikke, at du skal bruge dine stave til at angribe fredelige dyr med, men vandrestave kan være meget effektive til at forsvare sig med, hvis en olm tyr eller bidske hunde kommer lidt for tæt på. Start med at svinge stavene over hovedet – det får dig til at se større ud, og så holder dyrene sig oftest væk. Løber du ind i kvæg med unge kalve – lav en hurtig retræte.


SÅDAN BRUGER DU VANDRESTAVE

how-to-use-trekking-polesEn grundregel er, at højden på dine vandrestave skal indstilles, så du har en 900 vinkel i albueleddet, når du holder stavene foran dig. Og det gælder uanset, om det går ligeud, op eller ned.
Ligeud: Dine underarme bør være parallelle og horisontale. På fladt terræn synes jeg, det fungerer bedst at føre venstre stav frem med højre ben og vice versa. Dette mønster maksimerer balancen og lader armene følge den normale vandrerytme.
Opad: Her kan du med fordel forkorte højde af dine stave en smule. På stejle passager bruger jeg ofte den parvise stavføring, da man kan lægge flere kræfter i og nærmest hive sig op. Skal du op over en klippe eller højt trin, kan det også være effektivt at sætte den ene stav bag sig og så skubbe sig op over forhindringen.
Nedad: Gør højden på dine stave lidt længere. På den måde kan du sætte stavene frem foran dig for bedre balance og for at afhjælpe stød i leddene. Du kan eventuelt holde oven på selve håndtaget for at skåne dine håndled.
Traverser (på tværs af skråninger): Her skal den ene stav (ned mod dalen) være længere end den anden. Er det kun kortere passager, så kan det ikke betale sig at indstille dine stave. I stedet for kan du holde længere nede på skaftet, hvor der ofte også er håndtag netop til dette formål.


Tape din vandrestav

Man kan reparere meget gear med gaffa-tape, og det kan være guld værd på en tur, men man gider bare ikke slæbe rundt på en hel rulle. Det behøver du heller ikke – i stedet for kan du vikle lidt gaffatape rundt om skaftet på din vandrestav. Sæt det så tæt på håndtaget som muligt for at få den bedste balance i vandrestaven. På den måde har du altid gaffa ved hånden, når du er på tur.

Andre spændende artikler


208 kilometer gennem England

208 kilometer gennem England

Dybt ind i de store skoves land

Dybt ind i de store skoves land

Trekking til Annapurna BC

Trekking til Annapurna BC

Log ind