Vil du gerne købe grej, der er mere bæredygtigt, så tag et kig på Friluftslands ’Et grønnere valg’. Mærket bliver nemlig kun givet til produkter, der lever op til en række bæredygtighedskriterier; og kan også blive diskvalificeret, hvis de overtræder ét af en række ’No Go’-kriterier.
Mon ikke de fleste af os har de bedste intentioner om at købe bæredygtigt udstyr, der gør så lidt skade på miljøet som muligt?
Det er dog ikke altid nemt at finde rundt i myretuen af begreber og forkortelser; DWR-fri og RDS-certificeret, mulesing-fri og Oeko-Tex-certificeret, spinDye-indfarvning og BlueSign-certificeret. I et supermarked kan du kigge efter økologiske varer, hvis du gerne vil købe bæredygtigt, men så simpelt er det ikke altid i en outdoorbutik:
“Man har jo ikke en chance for at se, om et produkt er bæredygtigt, når det kommer til udstyr. Vi har derfor sat 10 kriterier op, hvor af et produkt skal leve op til mindst fire for at blive ’Et grønnere valg’,” siger Bo Suhr Willumsen, der er bæredygtighedschef i Friluftsland.
Han fortæller, at ’Et grønnere valg’ er Friluftslands egen ordning, der skal hjælpe kunder til at finde de produkter, hvor der er gjort noget ekstra for at skrue op for bæredygtigheden og ned for miljøaftrykket.
Samtidig er ordningen et pejlemærke for indkøberne i Friluftsland, så der er opmærksomhed på at få grønne produkter på hylderne.
Endelig skal den være med til at lægge lidt pres på outdoormærkerne, så de øger deres fokus på bæredygtighed.
Bliver hele tiden klogere
”Mærkerne kan godt se, at det kommer flere og flere spørgsmål til bæredygtighed. Det er bare meget, meget tungt at evaluere, hvor miljøvenligt et produkt er, for det kræver, at man kigger på en masse ting. Hvor er produktet f.eks. lavet? Er det lavet uden for Europa med mellemmænd, så er der 80 nye spørgsmål, man kan stille. Pludselig er der problemer med slavearbejde i Kina, og der var dengang, man fandt ud af, at der blev plukket dun fra levende gæs. Det var der jo ingen, der havde forestillet sig kunne ske. Og det er formodentligt noget, mærkerne ikke engang selv var klar over. Der kom Patagonia faktisk i problemer, mens The North Face gik fri, og det var helt tilfældigt,” siger Bo Suhr Willumsen.
Han pointerer, at alle hele tiden bliver klogere, og det vigtige er, at mærkerne har styr på deres ting – og at de reagerer på ny viden.
”Når vi vurderer alle mærkernes produkter, bliver de også opmærksomme på det. Producenterne vil jo heller ikke finde sig i, at ting bliver gjort på en forkert måde. Bliver de gjort opmærksomme på, at ting bliver gjort på en forkert måde, tror jeg, at de fleste mennesker ønsker at ændre det,” siger han.
Stor villighed til bæredygtighed
Ligesom der er ting, producenter kan gøre for at være mere bæredygtige, så er der også en række ting, der diskvalificerer deres produkter fra at blive ’Et grønnere valg’:
”No Go-listen er jo selvfølgelig hele tiden oppe til evaluering, og bliver vi opmærksomme på noget, der er helt skævt, kan vi agere på det. I det hele taget tager vi stilling til, hvor barren skal ligge, for vi vil gerne presse producenterne til at lave bæredygtige ting. Derfor skal barren løftes stille og roligt,” siger Bo Suhr Willumsen
Han fortæller, at et af problemerne ind til nu har været, at det er et enormt krævende og tungt arbejde at indsamle data på produkterne, når man skal finde ud af, hvor bæredygtige de egentligt er:
”Fjällräven bruger f.eks. 403 forskellige fabrikker på en sæson. Og de er ikke engang noget stort mærke sammenlignet med for eksempel The North Face, som, sidste gang jeg talte, laver deres ting i 28 lande. Men det går hurtigt inden for outdoor-branchen, og mærkerne er klar til at bruge penge og ressourcer på det. Der er ret stor villighed til det.”
Friluftsland er i stand til at mærke produkter som ’Et grønnere valg’ ud fra så omfattende kriterier, fordi de arbejder sammen med flere kæder om det; Globetrotter i Tyskland, Naturkompaniet i Sverige og Partioaitta i Finland.
Og kan man så forvente, at de fleste produkter i Friluftsland med tiden får mærket ’Et grønnere valg?
Nej, for produkter, der ikke har mærket, kan sagtens have gode, grønne egenskaber – det er blot de produkter, der gør en ekstra indsats for miljøet, som får mærket.
”Det har aldrig været meningen, at 90% af vores varer skal være ’Et grønnere valg’. Så skal det være sværere at opnå; produkter skal måske opfylde flere kriterier, eller vi skal ændre kriterierne. Men alene det, at fordelene ved produkter bliver hevet frem, og at vi begynder at indrette os efter det, er indsatsen værd. Det bedste, man kan gøre for folk, er at give dem valget og viden om bæredygtighed. Så må vi se, om vi kan få folk til at købe flere af de bæredygtige produkter. Det kommer jo også lidt automatisk, for jo flere produkter vi har, der peger i den retning, jo flere vil der blive solgt.” fortæller Bo Suhr Willumsen.
For at få mærkatet ’Et grønnere valg’ skal produkter leve op til mindst fire af følgende ti punkter:
Ligesom der er kriterier, der kan kvalificere til “Et grønnere valg”, er der også en række kriterier, der kan diskvalificere. Produkter, for hvilke blot ét af følgende “No Go”-kriterier gælder, bliver ikke udvalgt til “Et grønnere valg” – uanset hvor mange positive kriterier, de ellers lever op til.
Har du brug for at komme i kontakt med Opdag Verden. Vi svarer typisk næste arbejdsdag.
Send os mail: Klik her...
© 2020 Opdag Verden ApS