Guide: Kom i gang med vandring


Drømmer du om at komme på vandreture, er vandreformen rustet med årene, eller trænger du blot til at få frisket det hele lidt op, så læs med her. Det kræver nemlig dybest set kun tre ting at komme ud på stierne: At komme i form, en smule godt grej og en rute, der passer til ens niveau.

DSC05043.jpg
Skrevet af: Tore Grønne
Opdateret den 27. jun 2023
Læst af: 15637


Drømmer du om at komme på vandreture, er vandreformen rustet med årene, eller trænger du blot til at få frisket det hele lidt op, så læs med her. Det kræver nemlig dybest set kun tre ting at komme ud på stierne: At komme i form, en smule godt grej og en rute, der passer til ens niveau.

Kom i form til vandreturen

Skal du på vandretur med rygsæk og overnatning undervejs, er det på alle måder en god ide at træne sig op, inden du drager ud. Jo bedre form du er i, når du sætter, jo større mulighed har du for at få en god oplevelse. Sætter du derimod ud på en vandretur uden at være i ordentlig form – og uden at være vant til at gå med rygsæk – så er der en betydelig risiko for, at du får en dårlig oplevelse.

Er vandringen alt for hård, så er det svært at nyde de ting, der gør det så fantastisk at være på tur: naturen, fællesskabet, dine vandrekammerater, følelsen af balance og overskud i kroppen. Derudover risikerer du belastningsskader i for eksempel knæene eller ondt i ryggen, fordi du ikke er vant til at gå med rygsæk. Begge dele kan ødelægge en vandretur.

For at have de bedste forudsætninger for en god vandretur, er det derfor vigtigt, at du inden vandreturen:

  1. Opbygger en fornuftig grundform. Du kan starte med at gå korte ture i nærområdet, men der er masser af andre måder at opbygge din grundform. Tag cyklen på arbejde. Gå i træningscenter. Styrketræn. Løb ture. Starter du helt fra bunden, så begynd at arbejde på din grundform i rigtig god tid, inden du skal på vandretur; gerne flere måneder inden. Har du for travlt med at få opbygget en grundform, så risikerer du at overbelaste kroppen eller at få skader. Og så kommer du ikke af sted.

  2. Træner de muskelgrupper, du bruger, når du vandrer. Start med at gå kortere tur i flade landskaber. Øg gradvist længden af dine ture og begynd at gå ture i mere kuperet terræn. Det hjælper til at træne f.eks. knæ og lår, som bliver belastet på længere vandreture. Du kan også gå på trapper, hvis du ikke har så nem adgang til kuperet terræn.

  3. Tager en rygsæk på, når du træner dig op. Start med at fylde den med et par kilo eller fem. Øg gradvist vægten. Ligger din arbejdsplads inden for gåafstand, kan du f.eks. pakke en rygsæk og gå på arbejde en gang eller to om ugen. Eller tage rygsækken på, når du lufter hunden. Brug den, når du køber ind. På den måde vænner kroppen sig langsomt til belastningen fra rygsækken.

  4. Træner ryggens styrke og smidighed. Det kan være et mindre chok for kroppen pludselig at blive belastet med en rygsæk i mange timer dagligt, hvis den ikke er vant til det. Jo stærkere og mere smidig din ryg er, jo bedre vil den klare sig på tur. Styrketræning og yoga er begge glimrende til at gøre ryggen klar til tur.

  5. Går nogle solide træningsture. Det er bedre at opdage, at du har taget munden for fuld, og at rygsækken er for tung eller dagsdistancen for lang på en træningstur i stedet for ude på vandreturen, når det virkelig gælder. Skal du på en vandretur, hvor du ved, at du skal kunne gå 15 kilometer med rygsæk, så ligger der en tryghed i at have prøvet at gå lidt længere med en rygsæk på et tidligere tidspunkt.

5 trin til en god vandreoplevelse

Jo bedre du kender dig selv, dit udstyr og dine teknikker, jo højere er chancerne for gode ture. Sørg derfor for:

  1. At have indstillet rygsækken rigtigt og pakket den optimalt.

  2. At have ordentlige vandresko eller -støvler, der er gået til inden turen, så du ikke får vabler eller finder ud af, at de gnaver, når du endelig er kommet på tur. Læs mere om at vælge det rigtige fodtøj til turen.

  3. At være klædt ordentligt på og være klar til, at vejret kan skifte. Du bør hverken fryse, når du står stille, eller svede for meget, når du vandrer. Læs mere om at vælge det rigtige udstyr

  4. At tage det roligt på stierne. Hellere nyde at have lidt overskud end at stresse over, det går for langsomt og risikere overbelastning.

  5. At være mæt og hydreret. Energien forsvinder hurtigt, hvis du er for sulten. Pak snacks og sørg for at drikke rigeligt med vand. Læs mere om at holde dig mæt, varm og tør

ikon hængelås

Prøv de næste 3
Opdag Verden magasiner

Opdag Verden Magasinet

Direkte i din postkasse
i 6 måneder for 99 kr.

Du kan annullere, når du vil. Der er ingen binding.

Allerede eller tidligere medlem?

Find din næste tur her


Ruteforslag
Dollerup bakker

Dollerup bakker

Ruteforslag
Røsnæs Rundt

Røsnæs Rundt

Ruteforslag
Gendarmstien

Gendarmstien

Andre spændende artikler


Eventyrernes Klub gennem 80 år

Eventyrernes Klub gennem 80 år

5 begynderfejl enhver vandrer bør undgå

5 begynderfejl enhver vandrer bør undgå

Info-video: Gå-med ture

Info-video: Gå-med ture