Rejsen
Den billigste og letteste indfaldsvej til Karakoram Highway er at flyve til Islamabad - hovedstaden i Pakistan. Herfra kan man tage busser eller fly videre til Kashgar og cykle tilbage igen - eller omvendt. Flybilletten til Islamabad kan købes fra omkring kr. 5.500,- for København-Islamabad tur/retur. Det kan anbefales at reservere plads i god tid. Bemærk at det kun er tilladt at have 20 kg bagage med inklusiv cykel. Visse luftfartsselskaber har dog specielle regler for cykler og andet sportsudstyr, så spørg dit rejsebureau uanset. Selve cykelturen tager tre til fire uger, alt efter hvor mange og hvor lange stop man gør undervejs. Regn med lidt spildtid i hver ende. Fem til seks uger er ideelt.
Visum
For danske statsborgere kræves der visum til både Pakistan og Kina før indrejse. Det er muligt at opnå op til 90 dages visum til både Kina og Pakistan, og de kan mod gebyr på cirka kr. 200,- ansøges på de respektive ambassader i København.
Vaccinationer
Seruminstituttet anbefaler vaccinationer mod difteri, japansk hjernehindebetændelse, smitsom leverbetændelse, miningkok-meningitis, stivkrampe og tyfus, men rådfør dig med Seruminstituttet eller egen læge omkring to måned før afrejse.
Klima
Karakoram bjergkæden er et resultat af kollisionen mellem det indiske subkontinent og det asiatiske kontinent på samme måde som Himalaya bjergkæden. Karakoram er dog langt yngre end Himalaya og derfor mere aktiv. K2, verdens næsthøjeste bjerg, ligger i Karakoram. Klimaet er barskt året rundt, stegende varmt om sommeren og isnede koldt om vinteren. Maj til september er reelt det eneste tidspunkt på året, hvor det som cyklist er muligt at opleve Karakoram Highway.
Prisniveau
Selv om Kina er midt i en rivende økonomisk udvikling, er det stadig blandt de billigere rejselande i Asien. Det skulle være muligt for de fleste at holde et dagligt budget på 150 til 200 kr., hvis man er villig til at dele værelse med andre, og ikke er den kræsne type.
Som mange andre steder i Asien betaler rejsende mere for de fleste ting end de lokale, hvilket til dels også kan forsvares, men i Kina er dette helt officielt. Indenrigs flybilletter koster fx tæt på det dobbelte, og entreer til museer og templer op til det femdobbelte, hvis du har runde øjne og lang næse. Dette er også tilfældet med bus- og togbilletter samt hotelpriser, selvom der på disse punkter er en udvikling i gang mod et fælles prissystem med én pris for alle - lange næser eller ej!
Pakistan er blandt de absolut billigste rejselande i Asien, og de fleste vil her kunne holde et dagligt budget på kr. 100,- uden større problemer. Der er ikke noget officielt “to-prissystem” i Pakistan som i Kina, men det uofficielle ofte lige så godt. Pakistanerne er dygtige handelsfolk så forvent, at der skal pruttes om prisen overalt!
Islam
Langs hele Karakoram Highway er befolkningen muslimer, og specielt i Pakistan er befolkningen meget religiøs så tag hensyn - det er dig, der er gæst. Cykelshorts er udelukket, da du i pakistanernes øjne lige så godt kunne cykle med bar røv! Tag løse bukser udenpå. Det er ikke nogen dårlig ide at sætte sig lidt ind i Islam før afrejse. Respekt og viden om de lokale normer giver under alle omstændigheder den bedste tur.
Udstyr
Jeg sværger selv til stål frem for aluminium. Det giver i det mindste en chance for reparation af stellet, om end den er lille! Affjedret forgaffel er et plus, men bortset fra den så hold cyklen så simpel som muligt. Så er der mindre, der kan gå i stykker. Jeg foretrækker downhillstyr med gode store barends, da det giver flest grebmuligheder, og hænderne ikke så let falder i søvn. Ekstra skruer, møtrikker m.m. samt ekstra eger, slanger, foldedæk, bremseklodser, kabler, masser af lappegrej og gaffatape er en selvfølge, men man kan ikke være forberedt på alt! Kend dit grej, før du tager afsted, så kan du undgå nogle ubehagelige overraskelser. De fleste oplever problemer med bagagebærer og cykeltasker, så få dette afprøvet med stor vægt i svært terræn før afrejse.
Inspiration
Af guidebøger kommer du ikke udenom Lonely Planets “Karakoram Highway” og “Trekking in the Karakoram & Hindukush”, men Cadogans “China, the Silk Routes” er også god. Skønlitterært vil jeg anbefale Peter Hopkirks bøger “The Great Game” og “Foreign Devils on the Silk Road”, som giver et glimrende indblik i kolonitidens Centralasien og den dengang blomsterende Silkevejshandel. Af kort vil jeg anbefale Leomanns fire Karakoram kort i 1:200.000, selvom de er i den dyre ende. Mere detaljerede kort til fx trekkingture i de enkelte områder skaffes lettest og billigst i Kashgar eller Islamabad.
Andet
Husk rejseforsikringen! Karakoram Highway er ikke stedet for et kompliceret benbrud uden forsikring. Bemærk at nogle forsikringsselskaber ikke dækker “specialudstyr” som cykler og kameraer under den almindelige bagagedækning.