En hyldest til de danske cykelruter

Cykeleventyr på kryds og tværs af Danmark

Danmark var et af de første lande i verden, der etablerede et sammenhængende cykelrutenetværk. De markerede cykelruter er velplanlagte og snor sig gennem den forskelligartede natur, forbi historiske mindesmærker og interessante byer. Så selvom Danmark er lille, skal der cykles mange kilometer for at løbe tør for ruter og eventyr. Kenneth Bruun Jørgensen og Marie Stoubæk gør et forsøg, da pandemien lukker grænserne.


Da pandemien lukker grænserne, sætter det en stopper for vores cykeleventyr i de store bjerge, fjerne lande og eksotiske kulturer.

Bikepackers---49.jpg
Skrevet af: Kenneth Bruun Jørgensen og Marie Stoubæk
Opdateret den 30. jun 2023
Læst af: 6873

Danmark var et af de første lande i verden, der etablerede et sammenhængende cykelrutenetværk. De markerede cykelruter er velplanlagte og snor sig gennem den forskelligartede natur, forbi historiske mindesmærker og interessante byer. Så selvom Danmark er lille, skal der cykles mange kilometer for at løbe tør for ruter og eventyr. Kenneth Bruun Jørgensen og Marie Stoubæk gør et forsøg, da pandemien lukker grænserne.


Da pandemien lukker grænserne, sætter det en stopper for vores cykeleventyr i de store bjerge, fjerne lande og eksotiske kulturer.

Til gengæld giver det os mulighed for at genopdage vores eget land på to hjul og cykle nogle af de mange markerede cykelruter, som Danmark har at byde på.

Vi elsker at rejse på cykel, fordi oplevelserne bliver mere intense. Vi rejser langsommere, vi mærker vinden, duften, og det er ofte oplevelserne imellem turistattraktioner, vi husker bedst. Rejsen starter, når vi træder ud ad hoveddøren, og vi er uafhængige af afgangstider, parkering og booking af overnatningssteder.

Vi kan godt lide selv at sammensætte ruter og planlægge, hvor vi skal cykle, og vi må indrømme, at vi havde forbehold for de markerede ruter af samme årsag.

Efter at have fulgt de danske cykelruter på kryds og tværs af Danmark, er vi blevet klogere.

Den ene rute tager os til den anden sti, og den næste markerede rute er mere interessant end den anden. Underlaget skifter fra asfalt til grus til skovbund. Ruterne fører os til nye egne af Danmark, som vi ikke har besøgt før eller i meget lang tid. Nationalrute 2 tager os til Stevns og Møns smukke natur.

Nationalrute 4 fører os fra den fede muld på Sjælland til den sandede hede i Vestjylland med stop på Samsø. Nationalrute 1 tager os til de lange enestående kyststrækninger med klitter og horisont, så langt øjet kan se og et unikt økosystem ved Vadehavet, som er UNESCO verdensnaturarv. Cykelrute 40 til tætte skove med kæmpestore krogede gamle træer i Nationalpark Skjoldungernes Land.

Ruterne fungerer som en levende guidebog igennem det danske land. Det er bare at sætte sig op på cyklen, finde et blåt skilt med den rute, vi ønsker at køre, og så starter eventyret. Vi læner os tilbage i sadlen, træder i pedalerne og suger alle indtryk til os.

Oplevelserne undervejs har fået os til at skrive den her hyldest til de danske cykelruter, for det synes vi, at de fortjener.

Bikepackers 15

Langs den nordsjællandske kyst går regionalrute 47. Vi elsker at tage på tur året rundt, fordi de forskellige årstider giver landskabet et forskelligt udtryk. Det behøver ikke være højsommer for at få en god oplevelse.

11.000 km markerede cykeloplevelser
Nogle gange skal vi have andre til at vise os guldet foran vores fødder. Første gang vi for alvor blev nysgerrige på de danske markerede cykelruter er seks år siden, da vi havde besøg af et par fra New Zealand gennem cykelnetværket www.warmshowers.org.

De skulle cykle fra København til færgen mod Norge i Nordjylland, og de havde fået tilsendt et fysisk kort med alle de danske cykelruter. De var meget imponerede over det danske cykel-netværk, og det endte med, at vi selv med stor begejstring sad og planlagde ruter, vi gerne ville køre.

Der er plus 11.000 km markerede cykelruter i Danmark fordelt på nationale-, regionale- og lokale ruter. Ruterne er velplanlagt både på overordnet niveau, hvor de dækker historiske byer og områder, smukke naturperler og steder, vi sikkert ikke ville besøge, hvis ikke man havde et ærinde der. Også på detaljeniveau er ruterne gennemtænkt, så vi får det bedste med.

I byerne kører ruterne sjældent den lige vej igennem, men som regel omkring den historiske bydel, og mellem byerne er mange klassiske og sjove turistattraktioner indlagt. Vi er imponerede over, hvor let det er at følge ruterne. Vi er vant til at navigere med GPS og konstant være opmærksom på, hvor vi er på vej hen, men vi finder hurtigt ud af, at ruterne er så godt skiltet, at vi kan glemme alt om moderne teknologi og bare nyde en kurateret rute.

Der har været debat om, hvorvidt de markerede ruter er i god nok stand, og nogle ønsker dem fuldstændig asfalteret, selvom de allerede i høj grad er det. Vi elsker, når der er grus, jord og andet naturligt underlag. Vi føler os tættere på naturen, og vi har ikke travlt.

Vi er af sted for at opleve, og så sætter vi gerne farten ned for at tilpasse os terrænet.

For os virker det forkert at asfaltere en sti midt i et smukt naturområde, og vi oplever, at underlaget kan være dårligere, fordi asfalten begynder at revne, når naturen alligevel vinder, og rødder bryder igennem. Det er nemt at være uenige, og det er nemt at tage for givet, at vi har disse fantastiske cykelruter i Danmark, men vi vil hellere fokusere på osten i stedet for hullerne.

Bikepackers 36

Eventyret starter, når vi træder ud ad hoveddøren. Alt, vi har brug for på turen, er pakket på cyklerne.

Fra Vesterbro til Vesterhavet
I nationalsangen lyder det ”Der er et yndigt land”, og det er Danmark virkelig. Men det er ikke kun yndigt, selvom vi ofte forbinder Danmark med en sommerdag og flaget, der vejer op mod en blå himmel. Det er også råt og fyldt med enestående naturfænomener. Vores land har så meget forskellig

natur at byde på, og det bliver tydeligt, når vi følger de nationale cykelruter gennem Danmark.
Vores juletur gik fra Vesterbro tværs over Danmark med stop hos vores familier i Jylland og derfra til vestkysten ved Vedersø. Herfra fulgte vi Nationalrute 1 til Grenen med lidt afstikkere og krydderi fra Panoramarute nr. 413 for at køre langs stranden fra Blokhus til Løkken.

Det er koldt og vinden rusker, men smilet er stort inde bag hætten, som er snøret godt til. Vi cykler ved siden af klitterne, igennem plantage og skov med lyden af sand og grus fra hjulene. Det er ikke kun naturen, som gør et stort indtryk på os, men også de mange byer, som ligger langs vestkysten. Harboøre, Thyborøn, Hanstholm og Hirtshals for at nævne nogle. Byer, som i høj grad lever af fiskeri, og som ikke lader sig mærke med den bidende blæst fra vest.

I Klitmøller, også kendt som Cold Hawaii, stopper en kold dag i slut-december ikke surferne fra en tur i bølgerne. Ruten tager os videre mod nord og fører os tæt forbi Den Tilsandede Kirke bygget i 1300-tallet, og hvor det nu kun er kirketårnet, der står tilbage som vidne om naturens kræfter. Det er også nemt at lave en afstikker til Råbjerg Mile, hvor vi igen bliver mindet om naturens kræfter, da vandreklitten flytter sig ca. 15 meter mod nord-øst årligt.

Når vi kigger rundt, føles det lidt som at være landet på en helt anden planet. Tænk, at vi har en mini-sandørken i Nordjylland.

Bikepackers 47

Vi er krøbet i ly for natten i et shelter ved Velling udenfor Ringkøbing. Adgangen til shelters i Danmark er overvældende, og det gør det nemt at planlægge sin tur.

Masser af fri teltning & sheltere
Vi spejder efter de smukke fyrtårne, som rejser sig i landskabet langs kysten, der tager os tilbage til en tid, hvor de var den vigtigste navigering for, at skibene kom sikkert i havn. For os er navigeringen skiftet ud med blå skilte med et rødt et-tal, som er vores pejling, og skaden ikke helt så stor, hvis vi overser et enkelt skilt. Vi overnatter i fine shelters langs vestkysten.

Dagen før vi rammer Grenen, sover vi lidt uden for Skagen i et hyggeligt shelter, hvor en anden cyklist også har fundet ly for natten. Næste morgen cykler vi til Grenen i morgenlyset. Vores tøj er stadig vådt, for det har regnet og rusket dagen før, men lige som vi når Grenen, klarer det op, og solen sender os en hilsen.

Det er næsten for godt til at være sandt.

Helt ude på spidsen, hvor Kattegat og Skagerrak møder hinanden, ligger en lille sælkoloni og hygger sig. Vi ser på hinanden og er lykkelige for, at vi trodsede vejret, for det er et øjeblik, vi altid vil huske.

Vi har ofte talt om Sverige, og hvor heldige de er at have allemandsret, og at man kan slå teltet op nærmest alle steder. Selvom vi ikke har allemandsret i Danmark, så kan man nærmest stadig sove alle steder i shelter eller i Telt.

Det er beundringsværdigt så mange shelters, der er i hele Danmark, samtidig med muligheden for fri teltning i 275 statsskove. Der er så mange muligheder, at vi er holdt op med at planlægge, hvor vi skal sove, men tager det, som det kommer i løbet af dagen, alt efter hvor langt vi når.

Bikepackers 13

Cykelruterne tager os ofte forbi kulturhistorie som for eksempel polarforsker Knud Rasmussens hus og varde.

Guidet tur gennem Danmarks kultur og historie
Det er ikke kun naturen, som cykelruterne tager os igennem. De tager os også tilbage i tiden og genopfrisker vores historie. Istids-cykelruten på Sjælland er planlagt, så vi cykler gennem landskabet formet af istiden mange tusinder af år tilbage i tiden.

På Nationalrute 4 cykler vi i Midtjylland forbi Søby, hvor der under Anden Verdenskrig arbejdede 4000-5000 mennesker for at grave brunkul. Der opstod en helt lille by og et klondike-lignende samfund, hvor hårdt arbejde var hverdag, og flere mennesker omkom i processen. Det står i skarp kontrast til i dag, hvor området bruges rekreativt, og vi skruer op for radiatoren, hvis det bliver lidt koldt.

På Hærvejsruten besøger vi Kongernes Jelling og Danmarks dåbsattest, runestenene fra ca. 900-tallet, som symboliserer overgangen fra den hedenske vikingetid til den kristne middelalder. På vores tur langs Nordkyststien 47 cykler vi forbi polarforsker og eventyrer Knud Rasmussens hus.

Stedet er simpelthen så smukt med kig til havet og Spodsbjerg Fyr, og vi forestiller os, hvordan Knud sad her og planlagde sine ekspeditioner og skrev sine beretninger efterfølgende.

Bikepackers 7

Danmark har ingen bjerge, men til gengæld ca. 8.750 km kystlinje. Flere af ruterne går tæt ved kysten, og det er flere steder muligt at køre på stranden.

Ny årstid – ny oplevelse
Det kan godt være, at Danmark ikke spænder så bredt over breddegraderne, men til gengæld har vi årstiderne. De ændrer landskabet, og det føles som en helt ny destination, når kalenderen skifter fra vinter til forår og fra sommer til efterår. Flora og farver, landskabets udtryk, temperaturen og dyrenes puslen ændrer sig med naturens puls.

De forskellige årstider giver forskellige oplevelser, og vi drømmer om at cykle flere af ruterne igen på andre tidspunkter af året. For eksempel Hærvejen, når lyngen blomstrer.

Opleve efterårsfarverne på Møn og besøge Ærø om sommeren, så vi kan hoppe i vandet og nyde de lange sommeraftener med udsigt ud over det Sydfynske Øhav.

Vågne op i teltet på en kold vinterdag med sne på teltdugen i et kridhvidt landskab og huske at tage vandflasken med ned i soveposen, så det ikke fryser til is.

Det har alt sammen hver sin charme.

Danmark oplevet fra en cykelsaddel
Når vi rejser rundt i verden, er vi altid meget interesserede i det oprindelige folk, landets kultur og historie. Vi synes, at det er spændende, og det giver ofte anledning til samtaler om vores egen kultur og historie i teltet om aftenen.

Vi taler om vikingerne, og at vi skal besøge Vikingeskibsmuseet i Roskilde, når vi kommer hjem.

Det er så nemt at glemme at tage på opdagelse i vores eget land, men når vi følger de markerede cykelruter, bliver vi ført gennem Danmarks historie og smukke naturperler.

Samtidig er det en oplevelsesrig måde at rejse på, når vi cykler på besøg hos venner og familie i andre dele af landet eller cykler en hverdagstur i lokalområdet.

Vi sender derfor en hyldest og stor tak til dem, der har brugt mange timer på at planlægge, lave, vedligeholde og udvikle det danske cykelrutenetværk.

Bikepackers 46

Skjern Å i solnedgang på nationalrute 4. De magiske øjeblikke opstår ofte, når man ikke planlægger dem.


Nationalt cykelrutenetværk siden 1993

Det danske cykelnetværk blev etableret i 1993 og er løbende blevet udbygget. Der er 11 nationale cykelruter, 26 tematiserede ruter (panoramaruter) samt mange regionale- og lokale ruter.

Herudover findes også cykelruter, som er en del af det internationale rutenetværk EuroVelo, www.eurovelo.com 

Der er rigtig meget information om de enkelte ruter på forskellige hjemmesider.

De nationale ruter findes på vejdirektoratet hjemmeside, trafikkort.vejdirektoratet.dk, og der er også gode beskrivelser af ruterne på Dansk Cykelturismes www.denmarkbybike.dk, hvor det er muligt at downloade gpx-filer.

Desuden er appen Naviki også god inspiration, hvor de markerede ruter er lagt ind på et oversigtskort. Nogle af ruterne er blevet lagt om, og man skal derfor være opmærksom på, om gpx-filen stemmer overens med den fysiske rute. Heldigvis har vi kun oplevet, at de fysiske ruter er så godt skiltet, at det er nemt at følge dem uden GPS.

De nationale ruter er skiltet med et blåt skilt med en cykel, et hvidt nummer på et rødt felt og en hvid ramme.

De regionale og lokale ruter er skiltet med et blåt skilt med en cykel, et hvidt nummer og en hvid ramme.


Udvikling af det danske cykelnetværk

Der er sat gang i et pilotprojekt omkring et knudepunkts-netværk i Danmark med inspiration fra Holland og Belgien, hvor de bruger systemet med stor succes.

Årsagen til ønsket om det udvidede netværk er, at cyklisternes adfærd har ændret sig. Fra at cykle fra A til B cykles der i højere grad en rundstrækning ud og hjem samme dag. Det har medført et behov for udvikling, som det nye knudepunkts-netværk imødekommer ved løbende at gøre ruten kortere eller længere alt efter, hvad dagsformen og vejret siger.

De eksisterende cykelruter bliver en integreret del af det nye cykelnetværk.

Du kan læse mere om udvidelsen af det danske rutenetværk på www.knudepunkter.dk


Bikepackers 24Cykler og oppakning

Cyklerne er pakket efter bikepackingprincipper, da vi godt kan lide at cykle så let som muligt.

Vi kører med en seatbag og enten en drybag spændt på styret eller en lille platform foran. Vi pakker altid sovegrejet foran på cyklen, og bagagebæreren gør det nemt at have teltet med uden at skulle have flere tasker spændt på cyklen.

Vi cykler på BenBen gravelcykler, som vi synes er perfekte til det danske landskab. De ruller både godt på asfalt og er supersjove på grus, sand og jordunderlag.

Marie Stoubæk

Marie Stoubæk

Marie er vild med alt, der lugter af eventyr – om det er på mountainbike, adventurerace, trailløb eller på ski. Hun er uddannet friluftsinstruktør og vil hellere være i skoven og drømme om sofaen end

Find din næste tur her


Ruteforslag
SJÆLLAND PÅ CYKEL

SJÆLLAND PÅ CYKEL

Andre spændende artikler


Nyt cykelkort samt bog til Fyn

Nyt cykelkort samt bog til Fyn

Cykelture i Danmark

Cykelture i Danmark

Danmark rundt på ét-gearet Long John fra 1950’erne

Danmark rundt på ét-gearet Long John fra 1950’erne