Du er her:
  • ARTIKLER
  • Interview med Søren B. Bøgh fra TLT

Interview med Søren B. Bøgh fra TLT

Drømmen om det gode grej

Opdag Verden har mødt manden bag danske TLT til en snak om den evige higen efter at forbedre grej og ønsket om at skabe produkter, der kan klare skærene i Skandinaviens utilregnelige vejr.

Skrevet af: Tore Grønne / Foto: Jonas Nørregaard
Opdateret den 11. apr 2022

Opdag Verden har mødt manden bag danske TLT til en snak om den evige higen efter at forbedre grej og ønsket om at skabe produkter, der kan klare skærene i Skandinaviens utilregnelige vejr.

Som 17-årig skrev Søren B. Bøgh et langt brev til Haglöfs.

Han skrev det i hånden, som man gjorde dengang i 90’erne, og på linjerne fortalte han dem om alle de detaljer, som han mente, de skulle justere for at få deres soveposer til at fungere bedst muligt.

Det kan godt være, der ikke kom så meget ud af brevet, men allerede i teenageårene interesserede Søren sig for at forbedre grej. Optimere det til de forhold, han mødte ude i verden, da han drog til Alaska for at fluefiske. Kastede sig ud på lange vandringer i Grønland. Besteg bjerge i Nepal, isklatrede i Canada og tog på en to måneder lang solotur med rygsækken i New Zealand.

Han ville egentligt have læst til lærer, men i stedet drev han støt ind i outdoorbranchen, hvor han fik stillingen som den første butikschef i Eventyrsports butik nummer to i Østergade i Århus, som dengang gik under navnet Toursport.

Senere blev han salgsagent for en række amerikanske og europæiske brands – Exped, Rab, Crispi Footwear, Keen, Superfeet og Smartwool – og endelig ansvarlig for produktudvikling for Oase, der bl.a. laver Robens.

Og i dag, 25 år efter han skrev brevet til Haglöfs, behøver han ikke forsøge at påvirke andre til at optimere deres grej – han designer nemlig sit eget: TLT.

 

TLT3

Designet til Skandinavien
Søren B. Bøgh siger det selv: Han har det med at gå all in. Nørde helt ned i de mindste detaljer, som de færreste er opmærksomme på, når de vælger grej.

Han bruger analogien, at mange vælger telte, som han og vennerne spillede Bilkort dengang tilbage i 1980’erne. De små spillekort med bilerne havde en række specifikationer som f.eks. tophastighed, vægt og hestekræfter. Dem sammenlignede man, og kortet med det højeste tal vandt.

Når det kommer til teltet, drejer det sig for mange også om nogle få, tørre tal:

Hvor mange er der plads til i teltet?

Hvad vejer det?

Og, måske, kigger man på vandsøjletrykket.

Men et telt er meget mere end det. Et godt telt er spændt perfekt op. Det har de rette buer, der skaber det bedst mulige rum. Er nemt at betjene og justere selv i blæst og snevejr. Har effektiv ventilation, høj rivstyrke, holder til UV-påvirkning og har flere indgange, som kan benyttes afhængig af vindretning.

Et godt telt føles som et hjem i naturen.

”Jeg har altid været fuldstændig fascineret af den beskyttelse og følelse af en sikker hule, som et telt kan give. Tanken om, at man bærer en klump stof og nogle tynde stænger i sin rygsæk, og selv i det mest hårde og uvenlige terræn og i slud, regn og blæst, kan det i løbet af få minutter forvandles til et sikkert hjem, hvor man føler sig helt beskyttet mod naturens hårde elementer,” fortæller Søren, der drømte om at have tid til at designe produkterne og nørde med alle de små, vigtige detaljer, så produkterne fungerer helt efter hensigten.

Han ville sætte fokus på, at telte, soveposer, rygsække og underlag skulle kunne bruges under de vejrforhold og i det miljø, de fleste danskere og nordeuropæere tager på tur i: Områder, hvor vinden kan ruske, regnen falde hårdt, og temperaturerne ryge i bund.

For selvfølgelig er der gode brands fra både USA og Sydeuropa, der laver lækkert grej, men det fungerer kun optimalt, hvis man tager det med på tur i det terræn og miljø, det er designet til.

TLT3

Ikke billigere, men bedre detaljer
Ligesom Søren havde sine egne ideer til, hvordan godt grej skal skrues sammen, så havde han også sine egne ideer til, hvordan det skal sælges. Han undrede sig over, at kæder, der laver deres egne brands, ofte gør det ud fra et mål om, at det skal sælges billigt og derfor ikke gør det store for at være nyskabende.

De samler gerne en række produkter, lige fra billige gummistøvler til dyre cykler, smækker et label på dem og sælger dem i butikken. Ofte uden nogen videre sammenhæng og med en eller anden fantasipris på de enkelte produkter, så man mere eller mindre konstant kan købe dem til ”halv pris”.

Søren ville skabe noget, der var eksklusivt i stedet for billigt. Og så tog han fat i en kontakt fra sine tidlige år i branchen: Eventyrsport.

”Jeg tror, at i fremtiden bliver det svært at være butik, hvis man ikke kan noget særligt. Hvis man kun konkurrerer på prisen, så kommer der på et tidspunkt nogle andre, der kan gøre det billigere, Amazon eller sådan noget, og smadrer én. Hvad nu, hvis vi i løbet af en årrække kunne opbygge noget, der giver kunder endnu en god grund til at komme i butikken; et brand, som var overlegent på ”Value for Money”, og som ikke konstant skulle discountes for at være interessant. Vi skulle nemlig ikke lave billigere produkter, men give kunden en merværdi. Der bliver f.eks. solgt mange dunsoveposer til mellem 2.000 og 2.500 kroner, men jeg var ikke interesseret i at lave en tilsvarende sovepose til 1.800 kroner. Jeg ville i stedet lave én til den samme pris – men med bedre materialer og mere fokus på detaljerne. Det er den overordnede tankegang,” fortæller Søren.

Eventyrsport var med på ideen, og TLT blev født.

Den konstante higen
Der er gået et par år, siden de første TLT-produkter landede på hylderne, og der er støt kommet flere til. Søren udvikler produkterne på sit kontor i det midtjyske. Designer dem til brug i Skandinavien. Får dem produceret hos nogle få, men gode, samarbejdspartnere i Kina.

Der er ingen nationale distributører eller agenter, der skal have en del af kagen, da TLT arbejder direkte sammen med Eventyrsport.

Der er ingen sælgere ansat. Ingen kataloger, og TLT tager ikke på messer eller bruger mange penge på markedsføring.

I stedet bliver der investeret i bedre materialer og brugt penge på de bedste samarbejdspartnere i Østen. Alt i alt giver det mulighed for at skabe stabilitet, kvalitet og være konkurrencedygtige.

”TLT er resultatet af en mangeårig drøm om at lave et brand, som jeg personligt kunne være stolt af. Jeg savnede et mærke, som indeholder produkter, der både lever op til kravene fra outdoor-entusiasten, der – som jeg har gjort – rejser jorden tynd, og samtidig produkter der er tilpasset den almindelige dansker, som blot nyder den nærvær og ro, som den nærliggende natur kan give. Jeg er f.eks. meget glad og stolt over vores serie af LY-telte, som indeholder alle de materialer, detaljer og kvaliteter, der skal til for at performe selv i et hårdt miljø i Skandinavien. Teltenes brugervenlighed, kvalitet og rummelighed gør dem, for mig, til en fornøjelse at have med på tur,” fortæller Søren.
I dag har han kone og børn og finder først og fremmest glæde i de små og nære oplevelser, som gør én uafhængig af hverdagens elektronik, arbejde og praktiske opgaver, og i stedet får én helt ned i gear sammen med familien. De lange eventyr til alverdens afkroge, der bragte ham ind i outdoorbranchen, fylder måske ikke så meget mere. Det gør den konstante higen efter at forbedre og optimere grej dog stadig.



Pak. Ly. Sov. Snork.

TLT – Tranquil Lifestyle Tribute laver produkter i fire hovedkategorier: telte (Ly og Læ), underlag (Hvil og Snork), soveposer (Døs, Lur, Snu og Sov) og rygsække (Pak) samt daypacks, duffelbags og en række tilbehørsprodukter, der kan købes i Eventyrsport.

Læs mere om TLT på www.tlt-equipment.com 

TLT3

Designet til Skandinavien
Søren B. Bøgh siger det selv: Han har det med at gå all in. Nørde helt ned i de mindste detaljer, som de færreste er opmærksomme på, når de vælger grej.

Han bruger analogien, at mange vælger telte, som han og vennerne spillede Bilkort dengang tilbage i 1980’erne. De små spillekort med bilerne havde en række specifikationer som f.eks. tophastighed, vægt og hestekræfter. Dem sammenlignede man, og kortet med det højeste tal vandt.

Når det kommer til teltet, drejer det sig for mange også om nogle få, tørre tal:

Hvor mange er der plads til i teltet?

Hvad vejer det?

Og, måske, kigger man på vandsøjletrykket.

Men et telt er meget mere end det. Et godt telt er spændt perfekt op. Det har de rette buer, der skaber det bedst mulige rum. Er nemt at betjene og justere selv i blæst og snevejr. Har effektiv ventilation, høj rivstyrke, holder til UV-påvirkning og har flere indgange, som kan benyttes afhængig af vindretning.

Et godt telt føles som et hjem i naturen.

”Jeg har altid været fuldstændig fascineret af den beskyttelse og følelse af en sikker hule, som et telt kan give. Tanken om, at man bærer en klump stof og nogle tynde stænger i sin rygsæk, og selv i det mest hårde og uvenlige terræn og i slud, regn og blæst, kan det i løbet af få minutter forvandles til et sikkert hjem, hvor man føler sig helt beskyttet mod naturens hårde elementer,” fortæller Søren, der drømte om at have tid til at designe produkterne og nørde med alle de små, vigtige detaljer, så produkterne fungerer helt efter hensigten.

Han ville sætte fokus på, at telte, soveposer, rygsække og underlag skulle kunne bruges under de vejrforhold og i det miljø, de fleste danskere og nordeuropæere tager på tur i: Områder, hvor vinden kan ruske, regnen falde hårdt, og temperaturerne ryge i bund.

For selvfølgelig er der gode brands fra både USA og Sydeuropa, der laver lækkert grej, men det fungerer kun optimalt, hvis man tager det med på tur i det terræn og miljø, det er designet til.

TLT3

Ikke billigere, men bedre detaljer
Ligesom Søren havde sine egne ideer til, hvordan godt grej skal skrues sammen, så havde han også sine egne ideer til, hvordan det skal sælges. Han undrede sig over, at kæder, der laver deres egne brands, ofte gør det ud fra et mål om, at det skal sælges billigt og derfor ikke gør det store for at være nyskabende.

De samler gerne en række produkter, lige fra billige gummistøvler til dyre cykler, smækker et label på dem og sælger dem i butikken. Ofte uden nogen videre sammenhæng og med en eller anden fantasipris på de enkelte produkter, så man mere eller mindre konstant kan købe dem til ”halv pris”.

Søren ville skabe noget, der var eksklusivt i stedet for billigt. Og så tog han fat i en kontakt fra sine tidlige år i branchen: Eventyrsport.

”Jeg tror, at i fremtiden bliver det svært at være butik, hvis man ikke kan noget særligt. Hvis man kun konkurrerer på prisen, så kommer der på et tidspunkt nogle andre, der kan gøre det billigere, Amazon eller sådan noget, og smadrer én. Hvad nu, hvis vi i løbet af en årrække kunne opbygge noget, der giver kunder endnu en god grund til at komme i butikken; et brand, som var overlegent på ”Value for Money”, og som ikke konstant skulle discountes for at være interessant. Vi skulle nemlig ikke lave billigere produkter, men give kunden en merværdi. Der bliver f.eks. solgt mange dunsoveposer til mellem 2.000 og 2.500 kroner, men jeg var ikke interesseret i at lave en tilsvarende sovepose til 1.800 kroner. Jeg ville i stedet lave én til den samme pris – men med bedre materialer og mere fokus på detaljerne. Det er den overordnede tankegang,” fortæller Søren.

Eventyrsport var med på ideen, og TLT blev født.

Den konstante higen
Der er gået et par år, siden de første TLT-produkter landede på hylderne, og der er støt kommet flere til. Søren udvikler produkterne på sit kontor i det midtjyske. Designer dem til brug i Skandinavien. Får dem produceret hos nogle få, men gode, samarbejdspartnere i Kina.

Der er ingen nationale distributører eller agenter, der skal have en del af kagen, da TLT arbejder direkte sammen med Eventyrsport.

Der er ingen sælgere ansat. Ingen kataloger, og TLT tager ikke på messer eller bruger mange penge på markedsføring.

I stedet bliver der investeret i bedre materialer og brugt penge på de bedste samarbejdspartnere i Østen. Alt i alt giver det mulighed for at skabe stabilitet, kvalitet og være konkurrencedygtige.

”TLT er resultatet af en mangeårig drøm om at lave et brand, som jeg personligt kunne være stolt af. Jeg savnede et mærke, som indeholder produkter, der både lever op til kravene fra outdoor-entusiasten, der – som jeg har gjort – rejser jorden tynd, og samtidig produkter der er tilpasset den almindelige dansker, som blot nyder den nærvær og ro, som den nærliggende natur kan give. Jeg er f.eks. meget glad og stolt over vores serie af LY-telte, som indeholder alle de materialer, detaljer og kvaliteter, der skal til for at performe selv i et hårdt miljø i Skandinavien. Teltenes brugervenlighed, kvalitet og rummelighed gør dem, for mig, til en fornøjelse at have med på tur,” fortæller Søren.
I dag har han kone og børn og finder først og fremmest glæde i de små og nære oplevelser, som gør én uafhængig af hverdagens elektronik, arbejde og praktiske opgaver, og i stedet får én helt ned i gear sammen med familien. De lange eventyr til alverdens afkroge, der bragte ham ind i outdoorbranchen, fylder måske ikke så meget mere. Det gør den konstante higen efter at forbedre og optimere grej dog stadig.



Pak. Ly. Sov. Snork.

TLT – Tranquil Lifestyle Tribute laver produkter i fire hovedkategorier: telte (Ly og Læ), underlag (Hvil og Snork), soveposer (Døs, Lur, Snu og Sov) og rygsække (Pak) samt daypacks, duffelbags og en række tilbehørsprodukter, der kan købes i Eventyrsport.

Læs mere om TLT på www.tlt-equipment.com 

Andre spændende artikler


På vandretur med 3 børn i Dolomitterne

På vandretur med 3 børn i Dolomitterne

400 kilometers ypperligt Himalaya-trek i Bhutan

400 kilometers ypperligt Himalaya-trek i Bhutan

Weekendvandring i Mols Bjerge

Weekendvandring i Mols Bjerge

Log ind